Våre advokater anerkjennes i Legal 500 2024

Våre advokater anerkjennes i Legal 500 2024

Hvert år vurderes og rangeres advokatfirmaer over hele verden av Legal 500. Rangeringene baseres på tilbakemeldinger fra klienter og andre markedsundersøkelser. Også i år rangeres Brækhus som Leading Firm.

I årets utgave av Legal 500 oppnår 19 av våre advokater, spredt over ulike 6 fagområder, anerkjennelse for sin spesialistkompetanse.

Partnere Alexander Mollan og Julius Berg Kaasin oppnår i tillegg individuelle rangeringer og er rangert i kategorien ‘Next Generation Partner’. Alexander rangeres for sin inngående ekspertise på fagområdet TMT (Teknologi, media og telekommunikasjon) og Julius rangeres for sin kompetanse på fagområdet Intellectual property.

De fagområdene hvor vi mottar anerkjennelse i Legal 500, representerer kjernevirksomhetsområder for Brækhus, hvor vi har sterke kompetansemiljøer.

Dette sier noen av våre klienter om oss:

‘Highly competent, proactive and we were involved well along the way.’

‘Our experience with Brækhus is that they always seek the right expertise from the right person so that challenges and problems can be highlighted quickly. This means that the right solutions are chosen in a short time.’

A very nice, friendly, cooperative and resolutive team. They are always willing to help and support you in your cases, propose alternative ideas and solutions, and be honest and clear about your situation.’

An extremely high level of expertise, insight and experience that we as clients can capitalise on. Not least very quick responses to inquiries.’

Brækhusadvokater anerkjennes blant landets ledende advokater

Brækhusadvokater anerkjennes blant landets ledende advokater

I årets advokatundersøkelse, gjennomført av Finansavisen og Kapital Jus, anerkjennes Brækhusadvokater som ledende spesialister innen teknologi og digitalisering, internasjonale forhold, IP, varehandel, samt restrukturering og konkursrett.  

– At våre advokater trekkes frem blant landets fremste innen områder som er strategisk viktige for vår virksomhet, er gledelig å se. Vi jobber målrettet med å bygge markedsledende fagmiljøer, spesielt innen teknologi og digitalisering, og internasjonale forhold. Disse rangeringene bekrefter at vi lykkes med vårt arbeid, sier managing partner Atle H. Carlsen.  

Christoph Morck rangeres som landets syvende fremste internasjonale advokat, mens Stein E. Hove inntar femteplassen på listen over landets beste advokater innen teknologi og digitalisering. 

Julius Berg Kaasin oppnår to plasseringer i årets undersøkelse. Han rangeres som nummer ti blant landets ledende advokater innen IP, og som nummer syv innen varehandel. Audun Kleppestø rangeres på fjerdeplass blant landets mest lovende talenter innen restrukturering og konkurs. 

Jacob Winderen Lindegaard og Julius Berg Kaasin blir partnere i Brækhus

Jacob Winderen Lindegaard og Julius Berg Kaasin blir partnere i Brækhus

Det er med stor glede vi kunngjør at Jacob Winderen Lindegaard og Julius Berg Kaasin blir partnere i Brækhus fra 1. januar 2024. Opprykkene styrker sentrale satsningsområder i tråd med firmaets nye strategi.  

Gjennom en nylig gjennomført strategiprosess har firmaet satt en ny retning for fremtiden. Strategien spisses og firmaet transformeres og moderniseres. Alt med henblikk på å kunne gi kundene de beste rådene og den beste kundeopplevelsen. 

– Vi styrker vår internasjonale posisjon, styrker og spisser vår rådgivning på ny teknologi og styrker vår rådgivning for privatpersoner og familier som forvalter større verdier. Vi er derfor godt fornøyde med at Jacob Winderen Lindegaard og Julius Berg Kaasin blir partnere i Brækhus. De besitter viktig kompetanse og erfaring som støtter opp under vår strategi, sier managing partner Atle H. Carlsen.  

Jacob Winderen Lindegaard leder Brækhus Family Office. Brækhus Family Office tilbyr juridisk rådgivning til familier som søker å bevare og overføre formue mellom generasjoner på en effektiv og skattemessig gunstig måte. Jacob og hans team bistår privatpersoner og familier som forvalter større verdier, ofte i komplekse saker på tvers av landegrenser. Jacob er spesialist innen bedriftsoverføringer, generasjonsskifter, arveplanlegging, arveoppgjør og økonomisk familierett. 

Jacob har omfattende prosedyreerfaring og representerer klienter i rettsaker for domstolene innen arv og generasjonsskifte, spesielt ved verdsettelse av selskaper og eiendommer, og ved fordeling i forbindelse med gjennomføring av et skifte. Jacob bistår også i internasjonale familie- og arvesaker. 

I tillegg er Jacob oppnevnt som bostyrer ved Oslo tingrett og har ansvar for offentlige skifteprosesser.  

Jacob har er sterkt engasjement for filantropi og sitter i Fundraising Norges arveutvalg som juridisk fagansvarlig i kampanjen “Det gode testament”. Jacob er en av initiativtakerne for nettverket Arveforum og bistår jevnlig flere organisasjoner med alt fra enkle spørsmål innen arverett til å prosedere komplekse saker for domstolene. 

Julius Berg Kaasin leder Brækhus’ satsning på immaterialrett (IP) og markedsføringsrett, og hjelper virksomheter med etablering, håndheving og kommersialisering av alle IP-rettigheter. 

På kort tid har Julius bidratt til å etablere Brækhus som et ledende advokatfirma innen IP. Han og resten av teamet har høstet bred anerkjennelse i Norge og utlandet, og ble i år anerkjent som det beste norske advokatfirmaet i kategorien «varemerke» av Managing IP. Julius arbeider hovedsakelig med norske og internasjonale selskaper innen teknologi, varehandel, energi og legemiddelindustri og han har et utstrakt internasjonalt nettverk. 

Julius har tidligere vært konsernadvokat i Stokke og senioradvokat i GjessingReimers. Han har bred prosedyreerfaring og har prosedert flere store IP-saker for domstolene. Julius viser stort engasjement for IP, hvor han har markert seg med en lang rekke artikler og foredrag, samt styreverv i flere sentrale IP-foreninger som NIR/AIPPI Norge, LES Scandinavia og NACG. I tillegg til IP og markedsføringsrett arbeider Julius også bredt innenfor varehandel og med kommersielle kontrakter. 

Brækhus har bistått Swiss Diabetes Venture Fund med investering i Glucoset

Brækhus har bistått Swiss Diabetes Venture Fund med investering i Glucoset

Brækhus bistod Swiss Diabetes Venture Fund med dets investering i Glucoset. Glucoset er et norsk selskap som leverer instrumenter for kontinuerlig overvåking av blodsukker ved intensivavdelingene på sykehus.

Brækhus bistod Swiss Diabetes Venture Fund gjennom hele prosessen, inkludert juridisk due diligence og utarbeidelse av aksjekjøpsavtale (SPA), samt teknisk IP-due diligence i samarbeid med Onsagers.

Brækhus’ team ble ledet av Christoph Morck og Julius Kaasin.

Investeringen ble omtalt i Finansavisen 24. november 2024.

Swiss Diabetes Venture Fund er en Sveitsisk fond som satser på helseteknologi innenfor diabetes og glukose.

Julius Berg Kaasin anerkjennes igjen av IAM Patent 1000

Julius Berg Kaasin anerkjennes igjen av IAM Patent 1000

Hvert år identifiseres de ledende firmaene og enkeltpersoner over hele verden med kompetanse innen patentrett.

Også i årets utgave av IAM Patent 1000 mottar IP-ekspert Julius Berg Kaasin anerkjennelse innenfor fagområdet IP Transactions, hvor han omtales slik:

Providing end-to-end IP services at Brækhus Advokatfirma, Julius Berg Kaasin supports high-end players across the retail and technology sectors. The hard-hitting litigator is widely sought after for his commercial mindset when it comes to IP strategies and transactional needs.

IAM PAtent 1000

Hele 2023-utgaven av IAM Patent 1000 for Norge er tilgjengelig her

IAM Patent er det ledende nettstedet for de som søker informasjon patent, i deres årlige rangering identifiseres ledende firmaene og enkeltpersoner over hele verden.

Rangeringene er basert på et omfattende kvalitativt arbeid som vektlegger dybdekunnskap, tilstedeværelse på markedet, positive tilbakemeldinger fra andre innen bransjen.

Rangeringen blir utført helt uavhengig av kommersielle hensyn.

Flytoget vant opphavsrettssak

Flytoget vant opphavsrettssak

Flytoget har nylig kommet seirende ut i en prinsipiell opphavsrettssak som gjaldt gjenbruk av kravspesifikasjoner i anbudsprosesser for IT-anskaffelser. En tidligere leverandør saksøkte Flytoget som hevdet at gjenbruk innebar brudd på deres opphavsrett. Dette var Oslo tingrett ikke enig i og frifant Flytoget. Advokat og assosiert partner Julius Berg Kaasin og advokatfullmektig Karna Fog fra Brækhus bisto Flytoget i saken.

Saken startet da Flytoget engasjerte konsulentselskapet Tellmann Executive Advisors for å hjelpe med en anskaffelsesprosess for IT-driftstjenester i 2013. Tellmann utarbeidet en kravspesifikasjon basert på sin egen mal i samarbeid med Flytoget.

Da Flytoget igjen skulle anskaffe tilsvarende tjenester i 2022, ønsket de å gjenbruke kravspesifikasjonen fra 2013 som et utgangspunkt. Dette ble ikke akseptert av Tellmann, og saksøkte Flytoget for urettmessig utnyttelse av deres åndsverk. Flytoget på sin side hevdet at avtalen fra 2013 gav dem rett til å gjenbruke kravspesifikasjonen i 2022. Flytoget hevdet også at kravspesifikasjonen ikke var beskyttet av opphavsrett og at det derfor ikke forelå noe inngrep.

Retten konkluderte med at Flytogets gjenbruk av kravspesifikasjonen var tillatt etter avtalen. Retten påpekte at avtalen gav Flytoget rett til å benytte resultater av tjenesten, og spesifikasjoner og lignende materiale var også eksplisitt angitt som slike resultater.  

«Vi er fornøyde med at retten var enige med oss i at den aktuelle bruken fulgte klart av avtalen mellom partene», sier Assosiert partner og advokat Julius Berg Kaasin som sammen med advokatfullmektig Karna Fog bistod Flytoget i saken.

Avgjørelsen er nå rettskraftig, og gir nyttig veiledning av rettighetsregulering av materiale som utarbeides i anskaffelser og andre leveranseprosjekter, særlig på IT-området.

Denne saken illustrerer Brækhus sin betydelige kompetanse på IP-tvist. Det er verdt å merke seg at Brækhus forrige uke ble kåret til årets beste advokatfirma for varemerke av Managing IP Awards i London, en anerkjennelse som ytterligere understreker IP-teamets og ekspertise innen immaterielle rettigheter.

Brækhus kåret til årets beste advokatfirma for varemerke

Brækhus kåret til årets beste advokatfirma for varemerke

I går kveld ble Brækhus kåret som vinner i Managing IP Awards’ årlige prisutdeling i London. I kategorien «Trademark (Law firms)» var Brækhus’ IP-team nominert sammen med andre markedsledende advokatfirmaer i Norge.

Prisen ble utdelt på en høytidelig seremoni med over 550 gjester var til stede i salen. Julius Berg Kaasin og Karna Fog var til stede og mottok prisen på vegne av IP-teamet i Brækhus.

– Vi er veldig stolte av anerkjennelsen som vårt IP-team nå har fått, sier Atle Carlsen managing partner i Brækhus. – Det er veldig inspirerende å se hvordan teamet på kort tid har bygget opp en sterk posisjon i en konkurranseutsatt bransje, legger han til. 

Brækhus’ IP-team består av assosiert partner Julius Berg Kaasin, advokatfullmektigene Karna Fog, Ingvild Aarskog og assosiert partner Ida Brabrand. Teamet bistår norske og utenlandske selskaper med etablering, kommersialisering og håndheving av varemerker i både Norge og utlandet.

Managing IP Awards regnes som den ledende prisutdelingen innenfor immaterielle rettigheter (IP). Hvert år samler analytikere informasjon fra tusenvis av selskaper, IP-aktører og deres kunder gjennom intervjuer, e-post og nettundersøkelser. Managing IP Awards har blitt arrangert i atten år og dekker et bredt spekter av IP-områder i over 30 jurisdiksjoner.

Klikk her for å se alle vinnerne og flere bilder fra prisutdelingen

Moderniseringsdirektivet kommer: Norske selskaper risikerer bøter på GDPR-nivå

Moderniseringsdirektivet kommer: Norske selskaper risikerer bøter på GDPR-nivå

EU ønsker å modernisere markedsførings- og forbrukerretten i Europa, mye på grunn av økt ehandel. De nye reglene vil få store konsekvenser for norsk næringsliv.

EUs moderniseringsdirektiv tar sikte på å modernisere markedsførings- og forbrukerretten i Europa, og stiller strengere krav til virksomheter som selger varer og tjenester til forbrukere. Regjeringen presenterte like før påske et lovforslag som tar sikte på å implementere direktivet i norsk rett.

I 2019 ble nye EU-regler om håndheving og modernisering av forbrukerbeskyttelse (Direktiv EU 2019/2161), bedre kjent som «moderniseringsdirektivet», vedtatt.

Direktivet tar sikte på å modernisere markedsførings- og forbrukerretten i Europa, særlig på grunn av den økende handelen av varer og tjenester på nett.

Ifølge Statistisk Sentralbyrå (SSB) utførte nordmenn i 2021 betalinger og overføringer med internasjonale betalingskort på nettet for 231 milliarder kroner. Dette utgjør ca. 53 prosent av den totale handelen med slike kort.

Moderniseringsdirektivet vil også gjelde for Norge gjennom EØS-avtalen. På bakgrunn av en omfattende høringsrunde la Regjeringen like før påske frem et lovforslag som tar sikte på å innføre moderniseringsdirektivet i norsk rett.

De nye reglene vil ha betydning for alle som selger varer og tjenester til forbrukere, og særlig de som driver netthandel. Foruten strengere regler for markedsføring overfor forbrukere innføres også skjerpede sanksjoner ved overtredelse av reglene, blant annet bøter inntil 4% av årlig konsernomsetning.

Alle virksomheter som selger varer og tjenester til forbrukere må derfor sette seg inn i og forberede seg på de nye reglene. Nedenfor finner du en overordnet gjennomgang av de viktigste endringene.

Strengere krav til salgsmarkedsføring og førpriser

Det innføres nye og strengere regler om å oppgi «før»-priser ved salg, tilbud og priskampanjer (salgsmarkedsføring). For det første stilles det krav til at førprisen må fremgå eksplisitt av salgsmarkedsføringen. Noe slikt absolutt krav gjelder ikke i dag.

Etter de nye reglene stilles det også krav om at det er den reelle førprisen som må oppgis. Dette er den laveste prisen produktet er solgt for i en viss periode før salget startet. Etter direktivet minimumskrav er denne perioden 30 dager. Departementet har foreslått å følge prismerkingsdirektivets hovedregel som har en referanseperiode på 30 dager. Tidligere var utgangspunktet i norsk rett, etter forvaltningspraksisen, en seksukersperiode. Departementet fremhever så at det nettopp er på grunn av en varierende praksis at de ønsker en ny regel som skal opprette en ny praksis som bygger på klare regler.

Ved fastsettelsen av reell førpris etter moderniseringsdirektivet er det også verdt å merke seg at salgsmarkedsføring overfor medlemmer av kundeklubber og lignende vil anses som markedsføring til allmenheten. Dette innebærer en endring av dagens praksis og Markedsrådets tidligere uttalelse om at en kan se bort fra medlems- og klubbtilbud ved fastsettelsen av reell førpris. Denne foreslåtte endringen kan medføre at en rabatt fremstår lavere enn den er, og kan ha påvirkning på forbrukernes kjøpevillighet.

Nye informasjonskrav for nettbaserte markedsplasser og prissammenligningstjeneste

Det innføres også flere nye informasjonskrav for markedsføring på nett for å sikre at forbrukerne tar informerte kjøpsbeslutninger. Kravene gjelder for alle nettbaserte markedsplasser, noe som foruten ordinære nettsider også inkluderer programvare i form av app’er.

Noen av de viktigste du som selger varer eller tjenester på nett må være klar over er:

  • Selger av varer og tjenester på nett må klart opplyse om selgere opptrer i næringsvirksomhet ettersom at felleseuropeiske forbrukerregler kun gjelder i slike tilfeller (ikke der selger opptrer privat);
  • Dersom selger benytter en automatisert beslutningsprosess for å sette prisen til forbruker må dette opplyses om;
  • Det innføres strengere krav til bruk av brukeromtaler. Nettbutikker må opplyse hva de gjør for å sikre at omtalene er ekte og lagt inn av faktiske personer, som har kjøpt det aktuelle produktet eller tjenester som kommenteres. Dette vil reguleres av markedsføringslovens «svarteliste» over hva som utgjør ulovlig urimelig handelspraksis.
  • For prissammenligningstjenester som gir brukerne mulighet til å søke etter ulike varer og tjenester på nett skal det opplyses om hvorfor opplysningene rangeres som de gjør. Dersom det er betalt for en høyere plassering eller bedre synlighet i søkeresultatet skal dette informeres om. Dette er også foreslått regulert av Markedsføringslovens «svarteliste».
Moderniseringsdirektivet gjelder også for digitale tjenester der forbrukerens motytelse er personopplysninger

Dagens markedsførings- og forbrukervernregler gjelder som utgangspunkt der forbrukerens motytelse er betaling med penger. Rettighetene som følger av moderniseringsdirektivet får også anvendelse i de tilfeller der motytelsen er personopplysninger, slik dette er definert i GDPR. Dette innebærer blant annet at gratistjenester som e-post, skylagring, sosiale medier, spill og strømmetjenester hvor forbrukeren får tilgang på tjenesten mot registrering av sine personopplysninger, også vil omfattes.

Forbrukerne skal dermed blant annet få mer informasjon før avtale om slike tjenester (og varer) inngås, og at angreretten på 14 dager gjelder også her.

Angrerettloven vil, etter departementets vurdering, få anvendelse når forbrukeren har avgitt personopplysninger og allerede på tidspunktet forbrukeren påtar seg å avgi personopplysninger – altså før forbrukeren faktisk avgir personopplysninger.

Strengere sanksjoner ved brudd på reglene – Overtredelsesgebyr på inntil 4 % av årlig konsernomsetning

Den endringen som nok vil få mest oppmerksomhet er den betydelige skjerpingen av sanksjonsreglene ved brudd på de nye reglene.

Dersom virksomheten bryter reglene i moderniseringsdirektivet risikerer de overtredelsesgebyr på inntil 4 % av årlig konsernomsetning eller 25 millioner der opplysninger om årsomsetningen ikke er tilgjengelig eller der dette gir et høyere beløp enn 4 % av årsomsetningen.

Det innføres med andre ord sanksjonsregler på GDPR-nivå, noe som understreker EUs intensjon om å styrke forbrukernes rettigheter, særlig på nett.

Departementet har foreslått å innføre norske gjennomføringsregler for gebyrer, som er vesentlig strengere enn kravene fra Moderniseringsdirektivet. Dette gjelder bl.a.

  • For rent nasjonale saker, som ikke berører forbrukere i andre medlemsland, er det foreslått at reglene om minste maksgebyr gjelde tilsvarende.
  • Det er foreslått at det ikke skal differensieres mellom brudd på ulike regler i angrerettloven og markedsføringsloven, slik at bestemmelsene i disse lovene også skal omfattes av reglene om minste maksgebyr.

Bakgrunnen for de nye sanksjonsreglene er at dagens europeisk sanksjonsnivåer varierer voldsomt, også innbyrdes i de enkelte landene. Illustrerende for dette er at Forbrukertilsynet i en nylig sak mot tre kosmetikkaktørers Black Friday-markedsføring valgte å legge seg på et nivå tett opp mot det som legges opp til etter moderniseringsdirektivet. Selv om det etter vår oppfatning gjenstår det å se om disse gebyrene blir stående ved evt. vedtak og senere domstolsbehandling etter dagens regler, er det ingen tvil om at dette er et varsel om det som vil komme etter implementeringen av moderniseringsdirektivet i Norge.

Det vil derfor kunne lønne seg for alle norske virksomheter å sette seg inn i de nye reglene i god tid før de trer i kraft.

Denne artikkelen ble først publisert den 24. mai 2023 i Martech24.

Våre advokater anerkjennes i Legal 500 2023

Våre advokater anerkjennes i Legal 500 2023

Hvert år vurderes og rangeres advokatfirmaer over hele verden av Legal 500. Rangeringene baseres på tilbakemeldinger fra klienter og andre markedsundersøkelser. I årets utgave av Legal 500 blir Brækhus rangert som Leading Firm.

I år blir 15 av våre advokater, fordelt på 6 fagområder, anerkjent i årets utgave av Legal 500. I tillegg utpekes assosiert partner Alexander Mollan til ‘Next Generation Partner’ for sin ekspertise på fagområde TMT (Teknologi, media og telekommunikasjon).

Fagområdene vi anerkjennes innen er kjernevirksomhetsområder for Brækhus hvor vi har sterke kompetansemiljøer. Vi er derfor svært stolte av å være bli løftet frem av Legal 500.

Dette sier noen av våre klienter om oss:

Quick response rate. Clear recommendations. Efficient use of resources. Close follow-up.

Very diverse and competent team with international knowledge and a very service-minded approach.

Takes a holistic approach, and guides on commercial aspects to make sure nothing falls between the cracks.

No fuss, straight to the point. Great people to work with. Delivers results.