Brækhus inviterer til frokostseminar 24. august kl. 08.00-09.30.
Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold – i korthet åpenhetsloven – trådte i kraft den 1. juli 2022. Loven fremmer virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold og sikrer allmennhetens tilgang til slik informasjon.
Loven stiller krav til virksomheters arbeid med å ivareta nevnte i egen virksomhet, men også i leverandørkjeden og hos forretningspartnere.
På frokostseminaret vil du høre mer om:
Gjelder loven for din virksomhet?
Aktsomhetsvurderinger – hva, hvordan og når?
Hvordan håndtere leverandørkjeden?
Etiske retningslinjer – trenger vi det?
Redegjørelseskravet – hvordan kommunisere håndtering av faktiske og potensielle negative konsekvenser?
Informasjonsplikten – hvordan skal innsynsbegjæringer håndteres?
Q&A
Frokost med kaffe/te serveres.
Tid: onsdag 24. august kl. 08.00-09.30 Sted: Brækhus i Roald Amundsens gate 6
Er du usikker på hvordan du skal starte, eller hvilket tema du skal skrive om? Og hva vektlegger egentlig sensor?
For å hjelpe deg i gang med masteroppgaven inviterer Brækhus til et kurs for jusstudenter som skal skrive masteroppgave dette eller neste halvår.
På kurset vil du høre mer om:
Hvordan komme i gang med skrivingen
Skriveprosessen
Unngå vanlige feil
Siste før levering
Hva ser sensor etter?
Hvordan få mest ut av tiden med veileder
Kurset holdes av våre advokatfullmektiger Hedda Sofie Taxerås og Karna Fog, og partner Thomas Andersen.
Hedda skrev sin masteroppgave om hvitvaskingsloven § 26 tredje ledd – Unntaket fra rapporteringsplikten for advokater. Nå jobber hun i vår avdeling for Selskapsrett og Finans.
Karna skrev sin masteroppgave om behandling av personopplysninger på arbeidsplassen under korona. Hun jobber i vår avdeling for Teknologi, Industri og Handel.
Thomas har erfaring både som veileder og sensor. Han er partner og avdelingsleder for vår eiendomsavdeling.
Eksamensforbredende manuduksjon i dynamisk tingsrett
Brækhus inviterer til en praktisk og eksamensrettet manuduksjon i dynamisk tingsrett. Manuduksjonen passer for studenter som har JUS3213 – Formuerett II (UiO) denne våren.
Foredragsholdere er advokat Therese Hellem og partner Audun Kleppestø, som begge er tilknyttet vår avdeling for selskapsrett og finans. Både Therese og Audun arbeider med restrukturering og insolvens, og de har omfattende erfaring med blant annet konkurs- og panterettslige problemstillinger, inkludert reglene om kreditorbeslag og omstøtelse. Audun er også fast bostyrer ved Oslo tingrett.
Therese og Audun vil gjennomgå ulike, eksamensrelevante temaer innen den dynamiske tingsretten, med særlig fokus på:
Hva konkurs er, og hva konkurs innebærer?
Omstøtelse
Kreditorekstinksjon
Manuduksjonen avholdes onsdag 11. mai kl. 15:00 på Tivander i Høyres Hus vis-a-vis Brækhus Advokatfirma i Roald Amundsens gate.
Det blir mingling med mat- og drikkeservering etter manuduksjonen.
Bestemmelsene om arbeidstid er sentrale og noen ganger litt kompliserte. Hvis bedriften har tatt feil av overtidsbestemmelsene eller ikke har vurdert reisetid som arbeidstid på en riktig måte, kan dette lede til overraskende krav og mulige konflikter. Overholdelse av hviletid vil også være arbeidsgivers ansvar i de fleste ansettelsesforhold.
I dette webinaret vil vi belyse disse temaene:
Er reisetid fritid eller arbeidstid?
Hva er grensene for alminnelig arbeidstid, overtid og samlet arbeidstid?
Må man betale overtidskompensasjon når ansatte frivillig arbeider overtid?
Kan overtid inkluderes i fastlønnen?
Hva er gjennomsnittsberegning?
Hvilke ansatte kan unntas fra arbeidstidsbestemmelsene?
Målgruppe
Webinaret passer for arbeidsgivere, ledere, HR-ansvarlige, personalrådgivere og jurister. Det vil være mulighet til å stille spørsmål underveis. Spørsmål blir besvart på slutten av webinaret.
Foredragsholdere
Både partner Eirin Simonsen og senioradvokat Kristine N. Slotnæs bistår arbeidsgivere innen ulike arbeidsrettslige spørsmål, som blant annet løpende rådgivning i personalspørsmål, endrings- og nedbemanningsprosesser, ansettelser, avslutning av arbeidsforhold, konflikthåndtering, samt forhandlinger og tvisteløsning.
Webinaret er gratis (varighet ca. 55 min)
60 minutter før webinarstart vil du motta en e-post med lenke til å delta.
Webinaret ble holdt 23. november 2021 og påmeldingen er derfor stengt.
Oppstart av høstsemesteret betyr for mange også starten på masteroppgaven. For å hjelpe deg i gang, inviterer Brækhus til kurs 2. september. Kurset egner seg godt for jusstudenter som skal skrive masteroppgave høsten 2021 eller våren 2022.
Hedda skrev masteroppgave om hvitvaskingsloven § 26 tredje ledd – Unntaket fra rapporteringsplikten for advokater. Nå jobber hun i vår avdeling for Selskapsrett og Finans.
Karna skrev sin masteroppgave om behandling av opplysninger på arbeidsplassen under korona. Hun jobber i vår avdeling for Teknologi, Industri og Handel.
Erling har erfaring både som veileder og sensor. Han jobber i vår eiendomsavdeling.
Hedda og Karna vil dele sine erfaringer rundt skriveprosessen fra start til slutt, blant annet:
Komme i gang
Skriveprosessen
Unngå vanlige feil
Siste før levering
Erling deler sine erfaringer knyttet til å være veileder og sensor, og skal snakke om hvordan en får mest mulig ut av tid med veileder og hva sensor ser etter i en god oppgave.
Sted: Høyres Hus – Tivander, inngang rett ovenfor Brækhus Tid: torsdag 2. september kl. 14.00
Enhver arbeidsplass opplever at arbeidstakere for lengre eller kortere perioder ikke kan arbeide på grunn av sykdom. I forbindelse med sykefravær har arbeidsgiver flere forpliktelser overfor arbeidstaker, samtidig som også arbeidstaker har visse forpliktelser underveis i sykefraværet.
Det er i tillegg særlige regler som kommer til anvendelse ved eventuell oppsigelse av arbeidstaker på bakgrunn av sykdom. Både arbeidsmiljøloven og folketrygdloven gjør seg gjeldende i spørsmål om sykefravær på arbeidsplassen. Fokuset i webinaret vil være regelverket knyttet til arbeidsgivers forpliktelser overfor arbeidstaker med sykefravær.
I dette webinaret vil vi blant annet belyse følgende:
Arbeidstakers rett til sykepenger
Sykepengeperiode
Sykepengegrunnlag
Arbeidsgivers plikt til tilrettelegging og oppfølging av arbeidstaker
Arbeidstakers medvirkningsplikt
Arbeidstakers særlige oppsigelsesvern ved sykefravær
Dette er et praktisk webinar hvor vi vil gjennomgå de sentrale regler knyttet til sykefravær på arbeidsplassen, først og fremst sett fra arbeidsgivers perspektiv.
Målgruppe
Webinaret passer for arbeidsgivere, ledere, HR-ansvarlige, personalrådgivere og jurister. Det vil være mulighet til å stille spørsmål underveis. Spørsmål blir besvart på slutten av webinaret.
Webinaret er gratis (varighet ca. 60 min)
60 minutter før webinarstart vil du motta en e-post med lenke til å delta.
Foredragsholdere
Senioradvokat Kristine N. Slotnæs bistår både arbeidsgivere og arbeidstakere innen ulike arbeidsrettslige spørsmål, som blant annet løpende rådgivning i personalspørsmål, endrings- og nedbemanningsprosesser, ansettelser, avslutning av arbeidsforhold, konflikthåndtering, samt forhandlinger og tvisteløsning.
Advokatfullmektig Hedda Sofie Taxerås er tilknyttet avdelingen for arbeidsliv og bistår både arbeidsgivere og arbeidstakere ved ulike arbeidsrettslige problemstillinger.
Velkommen til webinar om sykefravær på arbeidsplassen – vi håper å se deg!
Brækhus inviterer til «Personvern og GDPR i praksis» – en digital manuduksjon med fokus på praktiske personvernrettslige problemstillinger. Manuduksjonen holdes tirsdag den 27. april kl. 14:00, og egner seg spesielt godt for studenter som tar valgfagene JUS5630 og JUS1630 «Privacy and Data Protection».
Manuduksjonen holdes av senioradvokat Alexander Mollan og advokatfullmektig Karna Fog fra vårt teknologiteam:
Alexander har vært en del av teamet siden 2015. Han er spesialist innen personvernrettslige spørsmål og er sertifisert CIPP/E (gullstandarden for europeisk personvernlovgivning) av The International Association of Privacy Professionals (IAPP).
Karna arbeider med GDPR og personvernrettslige problemstillinger. Hun har LL.M. innen Information and Communication Technology Law ved UiO, og skrev masteroppgave om personvern på arbeidsplassen.
Som påmeldt vil du få tilsendt oppgaver i forkant av kurset, slik at du kan forberede deg. Det vil også bli gitt anledning til å stille spørsmål til Alexander og Karna innen den 19. april. På manuduksjonen vil vi blant annet gjennomgå disse oppgavene og spørsmålene i plenum.
Du vil også få råd om hvordan du kan forberede deg og prestere best mulig på hjemmeeksamen.
Senioradvokatene Renate Iren Heggelund og Ida Brabrand fra vår arbeidslivsavdeling vil i denne praktiske lunsjsamtalen gi deg som leder bedre kunnskap om hvordan du kan sørge for å oppfylle lovens krav til et forsvarlig arbeidsmiljø.
Webinaret er relevant for HR-ansvarlige, personalrådgivere og ledere.
Vi ser nærmere på disse emnene:
Hva inngår i arbeidsgivers plikt til å sikre et fullt forsvarlig arbeidsmiljø?
Hva er de ulike rollene som inngår i HMS-arbeidet, og hvordan er ansvarsfordelingen mellom disse?
Hva kan være relevant HMS-arbeid på den enkelte arbeidsplass?
Hvilket regelverk har vi om systematisk oppfølging av HMS-arbeidet?
Hvilke konsekvenser kan oppstå som en følge av mangelfullt HMS-arbeid?
Webinaret er gratis (varighet 60 min).
60 minutter før webinarstart vil du motta en e-post med lenke til å delta.
Velkommen til webinar om arbeidsmiljø – vi håper å se deg!
Påmelding til webinaret er nå stengt.
Om foredragsholderne
Senioradvokat Renate Iren Heggelund har spisskompetanse innen arbeidsrett og har erfaring med å bistå både arbeidsgivere og arbeidstakere i ulike rettslige spørsmål, forhandlinger og tvister i arbeidslivet.
Senioradvokat Ida Brabrand jobber som arbeidsrettsadvokat og bistår både i varslingssaker og andre tvister som kan oppstå på arbeidsplassen. Hun er også utdannet journalist ved journalisthøyskolen i Oslo, og har arbeidserfaring som nyhetsjournalist for tv og radio.
Webinar om arbeidsgivers håndtering av personopplysninger
Har du som arbeidsgiver kontroll på behandlingen av dine ansattes personopplysninger? Vet du hvilke personvernrettigheter de ansatte har eller hvor lenge du kan lagre informasjon i personalmappen?
I dette webinaret ønsker vi å gi deg en oversikt over hva du som arbeidsgiver må ha på plass for å overholde kravene i personvernlovgivningen. Vi vil også se nærmere på flere praktiske spørsmål som kan oppstå i et arbeidsforhold.
Personopplysninger som man håndterer som arbeidsgiver skal behandles i henhold til personvernlovgivningen. Arbeidsgiver skal blant annet ha kontroll på hvilket behov, rettslig grunnlag og formål de har for å behandle personopplysninger. Det er mye som skal på plass, og det forventes at arbeidsgiver har kontroll i alle ledd. Dette krever gode rutiner og oppfølgning. Manglende overholdelse av regelverket vil kunne medføre høye bøter samt kommersiell risiko i form av tap av anseelse, rykte og omsetning.
Vi vil fokusere på arbeidsgivers håndtering av ansattes personopplysninger, og vi vil blant annet belyse følgende:
Formål og behandlingsgrunnlag
Grunnleggende personvernprinsipper
Personvernerklæring
Ansattes personvernrettigheter
Hva kan lagres i personalmappen?
Når har arbeidsgiver en sletteplikt?
Hva kan arbeidsgiver publisere om de ansatte?
Gjennomføring av arbeidsmiljøundersøkelse
Personvern under behandling av varslingssaker
Innsyn i arbeidstakers e-post og annet elektronisk lagret materiale
Krav til internkontroll og informasjonssikkerhet
Målgruppe
Webinaret passer for arbeidsgivere, ledere, HR-ansvarlige, personalrådgivere og jurister. Webinaret kan også være av interesse for tillitsvalgte og vernetjenesten.
Webinaret er gratis (varighet ca. 60 min)
Velkommen til webinar om arbeidsgivers håndtering av personopplysninger– vi håper å se deg!
Påmelding
Meld deg på ved å klikke på lenken. 60 minutter før webinarstart vil du motta en e-post med lenke til å delta.