Likelønnsdirektivet – direktivet og norsk lovgivning

Likelønnsdirektivet – direktivet og norsk lovgivning

EU har gjennom Likelønnsdirektivet introdusert nye regler og håndhevingsverktøy for å motvirke lønnsforskjeller mellom kjønnene. Selv om norske arbeidsgivere allerede er bundet av likestillings- og diskrimineringsloven, som blant annet krever at de jobber aktivt med og rapporterer om lønn og arbeidsvilkår, vil direktivet medføre mer omfattende krav til både rutiner og rapportering.

Regjeringen har uttalt at åpenhet om lønn gir arbeidstager mulighet for å oppdage og bevise mulig forskjellsbehandling basert på kjønn. Kartlegging av lønn vil samtidig kunne synliggjøre eventuelle skjevheter i lønnssystemer og jobbklassifisering – hvilket igjen vil kunne øke bevisstheten og stimulere debatten om årsaken til strukturelle lønnsforskjeller mellom kvinner og menn. Regjeringen mener derfor at åpenhet om lønn vil kunne forbedre virksomhetenes likestillingspolitikk, og fremme tettere samarbeid mellom arbeidsgiver- og arbeidstakerrepresentanter.

Det er vesentlig å understreke at direktivet ikke forbyr ulik lønn dersom forskjellene bygger på saklige, kjønnsnøytrale og objektive vurderinger. Derimot skjerpes kravene til å sikre at lønnsfastsettelsen ikke påvirkes av kjønn, og arbeidsgivere må være mer bevisste på hvordan lønn bestemmes.

Rapporteringsplikten etter likestillings- og diskrimineringsloven gjelder for virksomheter med mer enn 50 ansatte. Direktivet setter grensen ved over 100 ansatte, og kravene skjerpes ytterligere for større virksomheter. Medlemslandene kan likevel velge å innføre strengere rapporteringskrav enn det som følger av direktivet.

Direktivet er vurdert som relevant for EØS-området og skal implementeres i Norge. Fristen for å innføre reglene er satt til 7. juni 2026, mens rapporteringsplikten trer i kraft fra juni 2027. Siden hvert land kan velge strengere regler enn det som er fastsatt i direktivet, er det fortsatt usikkert hvordan de norske bestemmelsene vil utformes, men det er sannsynlig at de vil ligge tett opp mot direktivets innhold.

Endringer i arbeidsgivers ansvar – hva blir nytt?

Likelønnsdirektivet bringer med seg flere nye og skjerpede krav sammenlignet med dagens norske regelverk:

  • Forenklet vurdering av arbeid: Direktivet legger opp til en enklere prosess for å avgjøre hva som regnes som likt arbeid. Arbeidsgiver skal i vurderingen ta utgangspunkt i objektive faktorer som kompetanse, ansvar, ansiennitet, utdannelse, kvantitativ innsats og arbeidsmiljø. Lønnsbegrepet utvides til å inkludere alle former for godtgjørelse, også bonuser, overtid og pensjon. Likt arbeid skal som utgangspunkt ha lik lønn, men det kan likevel være relevant å differensiere mellom arbeidstakere som har variasjon i de objektive faktorene.
  • Ulike kvalifikasjoner kan lønnes ulikt: Likelønnskravet betyr at lønnen skal være basert på kjønnsnøytrale kriterier som erfaring og kvalifikasjoner, dermed er det tillatt med lønnsforskjeller som følger av slike forskjeller i kvalifikasjoner. Det er lov å gi høyere lønn til en med lengre erfaring enn en som har kortere erfaring. Det er kun ulovlig dersom lønnsforskjellen skyldes diskriminerende årsaker som eksempelvis kjønn, etnisitet eller religion.
  • Mer innsyn og transparens: Alle ansatte vil få rett til å se både egen lønn og gjennomsnittslønn fordelt på kjønn innen samme stillingskategori, uavhengig av mistanke om diskriminering. Denne informasjonen skal dermed være åpen for alle ansatte. Arbeidsgivere må også gjøre kriterier for lønnsfastsettelse og lønnsutvikling lett tilgjengelig, og ansatte skal ikke forsøkes hindret i å dele informasjon om egen lønn.
  • Bedre rutiner: Virksomheten må påbegynne arbeidet med å analysere og dokumentere lønnskriteriene i virksomheten, og kategorisere hvilke stillinger som innebærer likt arbeid eller arbeid av lik verdi. Virksomheten må tydelig kunne begrunne lønnsforskjeller basert på saklige forhold som eksempelvis arbeidsoppgaver, ansiennitet, arbeidserfaring og kompetanse.
  • Åpenhet ved ansettelser: Direktivet krever at arbeidsgivere opplyser om startlønn eller lønnsspenn for utlyste stillinger, for eksempel i stillingsannonser eller før intervju. Det blir ikke lenger tillatt å spørre om eller innhente opplysninger om kandidatens nåværende eller tidligere lønn.
  • Strengere rapporteringskrav: Direktivet innebærer rapportering til et eget offentlig organ, og det forventes at reglene vil bli håndhevet strengere enn i dag. Det stilles også større krav til detaljer og omfanget av informasjonen som skal rapporteres.
  • Ikke tilbakevirkende: Innføring av direktivet kan ikke føre til at arbeidsgivere får plikt til å etterbetale lønn tilbake i tid. Men direktivet kan medføre at ansatte må justeres opp i lønn for å komme på samme nivå som kollegaer med like oppgaver, erfaring og kompetanse.
     

Les mer: Brækhus’ ekspertise innen arbeidsrett

Tiltak virksomheter bør iverksette allerede nå

Selv om det fortsatt er uklart hvordan de norske reglene vil bli utformet, bør virksomheter likevel starte forberedelsene til Likelønnsdirektivet. Det er lurt å gjennomgå eksisterende rutiner for lønnsfastsettelse og vurdere om disse er i tråd med de kommende kravene. Likelønnsdirektivet vil ikke gjøre det ulovlig å ha lønnsforskjeller, men virksomhetene må kunne forklare og dokumentere grunnlaget for eventuelle forskjeller, og sikre at forskjellene ikke skyldes kjønn eller andre diskriminerende eller subjektive forhold.

Rekrutteringsprosesser må også tilpasses. Lønnsinformasjon skal oppgis i stillingsannonser eller på annen måte i forbindelse med ansettelser, og det vil ikke lenger være lov å spørre om nåværende eller tidligere lønn ved ansettelse. HR, ledere og andre som jobber med rekruttering må derfor få opplæring slik at de ikke spør om nåværende lønn eller lønnshistorikk under ansettelsesprosessen.

Virksomheten bør forberede seg på å oppdatere personalhåndbok og lignende dokumenter, slik at ansatte får klar informasjon om sine rettigheter etter Likelønnsdirektivet. Det bør etableres rutiner for hvordan henvendelser om lønnsnivå skal håndteres, og det kan være hensiktsmessig å lage maler for informasjon om kriterier for lønnsfastsettelse og lønnsutvikling. Disse dokumentene skal være tilgjengelig for alle ansatte.

Selv om rapporteringspliktene tidligst trer i kraft fra 2027, kan virksomhetene allerede nå begynne arbeidet med å utarbeide og tilpasse retningslinjer og rutiner for lønnsrapportering. Dette bør gjøres i samarbeid med tillitsvalgte.

Trenger du hjelp? Ta kontakt med oss i dag.

Fyll inn skjemaet eller ta direkte kontakt med oss.

This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Navn*

Prøvetid er en mulighet for både arbeidsgiver og arbeidstaker

prøvetid

Prøvetid er en mulighet for både arbeidsgiver og arbeidstaker

Svært mange arbeidsgivere tror feilaktig at prøvetid er det samme som en midlertidig ansettelse. Det stemmer ikke. Utgangspunktet er at alle ansettelser er faste fra første dag, med mindre man har hjemmel i lov til å avtale noe annet.

Prøvetid kan være en gavepakke til arbeidsgiver, så lenge man vet hva prøvetid faktisk innebærer og hvordan den brukes riktig.

Prøvetid er ikke en midlertidig ansettelse, det er en lovfestet rett for arbeidsgiver til å vurdere om arbeidstaker passer i stillingen etter andre og flere kriterier enn senere i ansettelsesforholdet. Alle ansettelser er som utgangspunkt faste. Det betyr at alle ansatte er fast ansatte fra første stund, om man ikke oppfyller et av unntakene i arbeidsmiljøloven.

Midlertidige ansettelser er kun lov i et fåtall tilfeller, som alle er listet opp i arbeidsmiljøloven. Om arbeidsforholdet ikke faller inn under et slikt tilfelle, f.eks. vikariat for en navngitt person, er ansettelsen fast selv om man har forsøkt å avtale noe annet. En fast ansettelse løper videre fra ansettelsestidspunktet og inntil det sies opp av en av partene.

Hva er prøvetid?

Prøvetid en lovfestet rett for arbeidsgiver til å vurdere tre konkrete forhold hos den ansatte:

  • faglig dyktighet
  • tilpasning til arbeidet
  • pålitelighet

Disse tre kvalitative elementene brukes for å vurdere om ansettelsen er riktig. Det kreves fortsatt saklig grunn ved en oppsigelse, men terskelen er noe lavere i prøvetiden enn senere i arbeidsforholdet.

Det er viktig at prøvetiden ikke reduseres til en passiv observasjonsperiode. Arbeidstaker skal få konkrete tilbakemeldinger, klare instrukser, og tydelige mål.

Prøvetiden er ikke ment å være en «oppvarming» til den virkelige jobben. Den er en avgrenset periode hvor medarbeideren skal vise at vedkommende mestrer arbeidsoppgavene, passer inn i kulturen i bedriften, og kan innrette seg etter de instruksjoner som gis. Samtidig er prøvetiden også et halvår hvor arbeidsgiver skal vise at det er den arbeidsplassen de har lovet, som engasjerer seg i medarbeiderne sine, at det er nok og riktige arbeidsoppgaver, og at det tydelig hvilke krav og forventinger som stilles.

Les mer: Oppsigelse i prøvetid

En gjensidig angrefrist

Prøvetid er i realiteten en angrerett.

Med god planlegging og god oppfølging i prøvetid, reduseres risikoen for feilansettelser betydelig. For arbeidsgiver gir prøvetiden rom til å teste ut arbeidstakere de er usikre på, eller som de ønsker å gi en sjanse på tross av at noe ikke matcher helt. Så lenge man dokumenterer hva som er avtalt, hvilke mål som er satt, hvilke tilbakemeldinger som er gitt og hva man har gjort for å gi arbeidstaker de beste forutsetninger for å lykkes, utgjør prøvetiden en reell angremulighet.

Det er en mulighet for begge parter til å trekke seg dersom det viser seg at arbeidsforholdet ikke er den matchen man trodde det skulle være. Det er viktig å ha med seg at et arbeidsforhold, som alle andre forhold, er betinget av at begge parter trives og utvikler seg.

Våre viktigste råd før tiltredelse er; Gjør grunnarbeidet godt!

  • Stillingsannonse: Vær konkret og tydelig, unngå buzzwords.
  • Test, test og atter test: Benytt intervjuet til å teste vedkommendes kompetanse, bruk prøvetiden til å fortsette testingen.
  • Onboardingsplan: Lag en strategi for å bli kjent, og for å introdusere arbeidstaker til selskapet og oppgavene. Vær mer enn tydelig på hvilke forventninger som stilles.

De viktigste rådene for prøvetiden

  • Tilbakemeldinger: Følg opp med formelle møter, og gi tydelige og ærlige beskjeder.
  • Dokumentasjon: Ha skriftlig dokumentasjon for arbeidstakers prestasjoner og de instrukser, tilbakemeldinger og beskjeder som er gitt. Oppsummer samtaler i en e-post.
  • Samarbeid: Planlegg aktiviteter som fremmer arbeidsgivers forventninger og arbeidstakers forbedringspunkter.

Oppsummering

Prøvetid er en viktig periode for å sikre at både arbeidsgiver og arbeidstaker er fornøyde med ansettelsen. Når prøvetiden brukes riktig, gir den begge parter en reell mulighet til å vurdere om arbeidsforholdet skal fortsette. Nøkkelen til en vellykket prøvetid er tydelighet, struktur og dokumentasjon.

Les mer: Brækhus’ ekspertise innen arbeidsrett

Trenger du hjelp, eller har spørsmål om prøvetid?

Fyll ut skjemaet under eller ta direkte kontakt med våre arbeidsrettsadvokater.

This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Navn*

Er bedriften din klar for Arbeidstilsynets kontroll?

Arbeidsrett09. sep2025

Er bedriften din klar for Arbeidstilsynets kontroll?

Arbeidstilsynet følger bygge- og anleggsbransjen tett. På vårt webinar 9. september får du vite hva Arbeidstilsynet ser etter og hvordan du stiller forberedt.

Er bedriften din klar for Arbeidstilsynets kontroll?

Bygg- og anleggsbransjen er under tett oppfølging fra Arbeidstilsynet. Med fokus på HMS, avdekning av arbeidslivskriminalitet og byggherreforskriften er det viktig å være godt forberedt. Vet du hva Arbeidstilsynet ser etter – og hva som kreves for å være i samsvar med regelverket? Vi hjelper deg å få kontroll på alt du må vite.

På dette webinaret får du en praktisk og konkret oversikt over:

  • Det du må vite
  • Hvordan du får kontroll
  • Hva du gjør når tilsynet kommer
  • Hva du kan gjøre hvis du likevel ikke hadde full kontroll

Invester 60 minutter som en forsikring mot de konsekvensene et uvarslet tilsyn kan gi.

Arrangementet passer for ledere og HR-ansvarlige i bedrifter som opererer i bygg- og anleggsbransjen.

Få faglig påfyll fra våre erfarne arbeidsrettsadvokater Kristine N. Slotnæs og Inger Johanne Heggdal. Du vil få anledning til å stille spørsmål underveis i webinaret.

Dato: 9. september
Tid: kl. 09.00-10.00
Sted: Digitalt

Påmeldingsfristen for dette arrangementet har utløpt. Ta kontakt oss for å se opptak av webinaret.

Slik forbereder du deg på tilsyn fra Arbeidstilsynet

Tilsyn fra areidstilsynet

Slik forbereder du deg på tilsyn fra Arbeidstilsynet

Her får du konkrete råd til hvordan du kan forberede deg på tilsyn fra Arbeidstilsynet – enten det gjelder varslede tilsyn, uanmeldte tilsyn eller dokumenttilsyn. 

Skrevet av Inger Johanne Heggdal og trainee Anne Harris-Christensen.

Arbeidstilsynet har økt tilstedeværelsen sin i 2025, og har allerede gjennomført over 600 tilsyn denne våren. For mange virksomheter er et tilsyn en stressende opplevelse, men med riktig forberedelse kan du unngå unødvendige sanksjoner og kostnader.

Dette spør Arbeidstilsynet om ved tilsyn

Er du forberedt på tilsyn fra Arbeidstilsynet?

Vi har laget en praktisk guide med de vanligste spørsmålene Arbeidstilsynet stiller under tilsyn, slik at du kan være ett skritt foran.

Kontakt oss

Har du spørsmål om Arbeidstilsynets kontroller eller behøver bistand? Ta kontakt med oss i dag.

Les mer: Brækhus’ ekspertise innen arbeidsrett.

This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Navn*

Kontakt

Alt du må vite om feriepenger, feriedager og rettigheter i ferien

feriepenger feriedager rettigheter i ferien

Alt du må vite om feriepenger, feriedager og rettigheter i ferien

Ferie og feriepenger skaper forvirring hvert år: Hvorfor trekkes du i lønn? Når har du krav på ferie? Hvor mange feriedager har du egentlig? Her får du en enkel forklaring på reglene i ferieloven – og svar på de vanligste spørsmålene arbeidstakere har.

Like vanlig som at juni er feriepengemåneden for de aller fleste arbeidstakere, er spørsmål om trekk i lønn, rett til ferie og når ferien skal være planlagt.

Ferieloven ligger til grunn for hva arbeidstaker har krav på, og hvilke regler arbeidsgiver må følge. Og selv om ferieloven er ganske kort og enkel, kan den være vanskelig å forklare i praksis. Arbeidsgiver kan tilby bedre ferieordninger enn loven, men det er ikke lov å fravike lovens minstekrav. Under finner du en oversikt over de vanligste spørsmålene vi erfarer at arbeidsgivere får. Du kan bruke denne oversikten til å svare egne ansatte når de har spørsmål, eller som en forklaring i virksomhetens informasjonskanal.

Det er viktig å huske at feriedager og feriepenger er uavhengige av hverandre. Arbeidstaker har krav på feriedager selv om hun ikke har opptjent feriepenger. På samme måte har arbeidstaker rett på utbetaling av feriepenger selv om feriedagene ikke er avviklet.

Les mer: Informasjonen i denne artikkelen finner du også i ferieloven.

Kontakt oss

Har du fortsatt spørsmål om feriepenger, feriedager og rettigheter i ferien? Ta kontakt med oss i dag.

Les mer: Brækhus’ ekspertise innen arbeidsrett.

This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Navn*

Arbeidstilsynet utvider kontrollen av serveringssteder – er du klar?

Arbeidsrett05. jun2025

Arbeidstilsynet utvider kontrollen av serveringssteder – er du klar?

Arbeidstilsynet har varslet at de vil øke tilsynene med serverings- og overnattingsvirksomheter. Når tilsynet kommer, må alt være på plass for å unngå bøter og i verste fall stenging.

kl. 08:30 – 10:00
Brækhus Advokatfirma, Roald Amundsens gate 6
05
jun
Er du forberedt på Arbeidstilsynets kontroller?

Arbeidstilsynet trapper opp kontrollene i serverings- og overnattingsbransjen. Vet du hva de ser etter – og hva som kreves for å være i samsvar med regelverket? Vi hjelper deg å få kontroll på alt du må vite.

På dette frokostseminaret får du en praktisk og konkret oversikt over:

  • Det du må vite
  • Hvordan du får kontroll
  • Hva du gjør når tilsynet kommer
  • Hva du kan gjøre hvis du likevel ikke hadde full kontroll

Invester 90 minutter som en forsikring mot de konsekvensene et uvarslet tilsyn kan gi.

Arrangementet passer for ledere og HR-ansvarlige i serverings- og overnattingsbransjen, samt rådgivere og andre som jobber med arbeidsrett og HMS.

Få faglig påfyll fra våre erfarne arbeidsrettsadvokater Kristine Slotnæs og Inger Johanne Heggdal. Du vil få anledning til å stille spørsmål, det er gratis og du får frokost.

Meld deg på her

Brækhus har bistått ISS Corporate i oppkjøpet av teknologiselskapet Celsia

Brækhus har bistått ISS Corporate i oppkjøpet av teknologiselskapet Celsia

ISS Corporate Solutions, Inc. («ISS Corporate»), en ledende leverandør av tjenester innen virksomhetsstyring, overvåking av cyberrisiko og bærekraft, kunngjorde 11. april oppkjøpet av Celsia. Celsia er en Oslo-basert leverandør av SaaS-løsninger for rapportering av bærekraft.

Brækhus bistod som juridisk rådgiver på kjøpersiden i forbindelse med oppkjøpet. Teamet bestod av Christoph Morck, Kristine Slotnæs, Alexander Mollan og Ingrid Abildsgaard. Teamet bistod ISS Corporate gjennom hele oppkjøpsprosessen, fra due diligence til utarbeidelse og forhandling av relevante transaksjonsdokumenter, til signering og closing.

Celsia ble etablert i 2021. Selskapets programvare forenkler regulatorisk bærekraftsrapportering, med særlig fokus på å løse utfordringer knyttet til EUs direktiv om rapportering av bedriftsbærekraft (CSRD). CSRD, som trådte i kraft 1. januar, inkluderer de europeiske standardene for bærekraftsrapportering. Dette er et omfattende og detaljert nytt rammeverk for bærekraftsrapportering som Celsias løsning adresserer. Celsias programvare støtter også rapporteringskravene i henhold til EU-taxonomien og forordningen om bærekraftig finansiering. 

ISS Corporate tilbyr ekspertise innen design og håndtering av programmer for virksomhetsstyring, kompensasjon, bærekraft og cyberrisiko. Selskapet mål er å redusere risiko og tilfredsstille behovene til aksjonærene ved å levere data, verktøy og rådgivningstjenester. ISS Corporates globale kundebase strekker seg over Nord-Amerika, Europa og Asia, samt andre etablerte og voksende markeder verden over. ISS Corporate er et heleid datterselskap av Institutional Shareholder Services Inc., som hovedsakelig eies av Deutsche Börse Group. 

Klikk her for pressemelding fra ISS Corporate. 

Våre advokater anerkjennes i Legal 500 2024

Våre advokater anerkjennes i Legal 500 2024

Hvert år vurderes og rangeres advokatfirmaer over hele verden av Legal 500. Rangeringene baseres på tilbakemeldinger fra klienter og andre markedsundersøkelser. Også i år rangeres Brækhus som Leading Firm.

I årets utgave av Legal 500 oppnår 19 av våre advokater, spredt over ulike 6 fagområder, anerkjennelse for sin spesialistkompetanse.

Partnere Alexander Mollan og Julius Berg Kaasin oppnår i tillegg individuelle rangeringer og er rangert i kategorien ‘Next Generation Partner’. Alexander rangeres for sin inngående ekspertise på fagområdet TMT (Teknologi, media og telekommunikasjon) og Julius rangeres for sin kompetanse på fagområdet Intellectual property.

De fagområdene hvor vi mottar anerkjennelse i Legal 500, representerer kjernevirksomhetsområder for Brækhus, hvor vi har sterke kompetansemiljøer.

Dette sier noen av våre klienter om oss:

‘Highly competent, proactive and we were involved well along the way.’

‘Our experience with Brækhus is that they always seek the right expertise from the right person so that challenges and problems can be highlighted quickly. This means that the right solutions are chosen in a short time.’

A very nice, friendly, cooperative and resolutive team. They are always willing to help and support you in your cases, propose alternative ideas and solutions, and be honest and clear about your situation.’

An extremely high level of expertise, insight and experience that we as clients can capitalise on. Not least very quick responses to inquiries.’

Nedbemanning i konsern: Slik påvirker de nye reglene dere

Nedbemanning i konsern: Slik påvirker de nye reglene dere

I januar 2024 kommer det nye regler for nedbemanning på en arbeidsplass som er en del av et konsern. I denne episoden av Lovlytt får du vite mer om hvilken praktisk betydning dette vil ha for mange norske arbeidsgivere. Du får også høre vår gjest, ledercoach Cecilie Klæboe i samtale med arbeidsrettsadvokatene Kristine Slotnæs og Ida Brabrand om hva som kjennetegner en god «offboarding», og hva arbeidsgivere bør huske på når de skal gjøre endringer i arbeidsstokken.