Sørger dere for et forsvarlig arbeidsmiljø?

Sørger dere for et forsvarlig arbeidsmiljø?

Senioradvokatene Renate Iren Heggelund og Ida Brabrand fra vår arbeidslivsavdeling vil i denne praktiske lunsjsamtalen gi deg som leder bedre kunnskap om hvordan du kan sørge for å oppfylle lovens krav til et forsvarlig arbeidsmiljø.

Webinaret er relevant for HR-ansvarlige, personalrådgivere og ledere.

Vi ser nærmere på disse emnene:

  • Hva inngår i arbeidsgivers plikt til å sikre et fullt forsvarlig arbeidsmiljø?
  • Hva er de ulike rollene som inngår i HMS-arbeidet, og hvordan er ansvarsfordelingen mellom disse?
  • Hva kan være relevant HMS-arbeid på den enkelte arbeidsplass?
  • Hvilket regelverk har vi om systematisk oppfølging av HMS-arbeidet?
  • Hvilke konsekvenser kan oppstå som en følge av mangelfullt HMS-arbeid?

Webinaret er gratis (varighet 60 min).

60 minutter før webinarstart vil du motta en e-post med lenke til å delta.

Velkommen til webinar om arbeidsmiljø – vi håper å se deg!

Påmelding til webinaret er nå stengt.

Om foredragsholderne

Senioradvokat Renate Iren Heggelund har spisskompetanse innen arbeidsrett og har erfaring med å bistå både arbeidsgivere og arbeidstakere i ulike rettslige spørsmål, forhandlinger og tvister i arbeidslivet.

Senioradvokat Ida Brabrand jobber som arbeidsrettsadvokat og bistår både i varslingssaker og andre tvister som kan oppstå på arbeidsplassen. Hun er også utdannet journalist ved journalisthøyskolen i Oslo, og har arbeidserfaring som nyhetsjournalist for tv og radio.

Påmelding til webinaret er nå stengt.

Webinar om arbeidsgivers håndtering av personopplysninger

Webinar om arbeidsgivers håndtering av personopplysninger

Har du som arbeidsgiver kontroll på behandlingen av dine ansattes personopplysninger? Vet du hvilke personvernrettigheter de ansatte har eller hvor lenge du kan lagre informasjon i personalmappen?

I dette webinaret ønsker vi å gi deg en oversikt over hva du som arbeidsgiver må ha på plass for å overholde kravene i personvernlovgivningen. Vi vil også se nærmere på flere praktiske spørsmål som kan oppstå i et arbeidsforhold.

Personopplysninger som man håndterer som arbeidsgiver skal behandles i henhold til personvernlovgivningen. Arbeidsgiver skal blant annet ha kontroll på hvilket behov, rettslig grunnlag og formål de har for å behandle personopplysninger. Det er mye som skal på plass, og det forventes at arbeidsgiver har kontroll i alle ledd. Dette krever gode rutiner og oppfølgning. Manglende overholdelse av regelverket vil kunne medføre høye bøter samt kommersiell risiko i form av tap av anseelse, rykte og omsetning.

Vi vil fokusere på arbeidsgivers håndtering av ansattes personopplysninger, og vi vil blant annet belyse følgende:

  • Formål og behandlingsgrunnlag
  • Grunnleggende personvernprinsipper
  • Personvernerklæring
  • Ansattes personvernrettigheter
  • Hva kan lagres i personalmappen?
  • Når har arbeidsgiver en sletteplikt?
  • Hva kan arbeidsgiver publisere om de ansatte?
  • Gjennomføring av arbeidsmiljøundersøkelse
  • Personvern under behandling av varslingssaker
  • Innsyn i arbeidstakers e-post og annet elektronisk lagret materiale
  • Krav til internkontroll og informasjonssikkerhet

Målgruppe

Webinaret passer for arbeidsgivere, ledere, HR-ansvarlige, personalrådgivere og jurister. Webinaret kan også være av interesse for tillitsvalgte og vernetjenesten.

Webinaret er gratis (varighet ca. 60 min)

Velkommen til webinar om arbeidsgivers håndtering av personopplysninger– vi håper å se deg!

Påmelding

Meld deg på ved å klikke på lenken. 60 minutter før webinarstart vil du motta en e-post med lenke til å delta.

Påmelding til webinaret er nå stengt.

Innleie av utenlandske arbeidstakere

Innleie av utenlandske arbeidstakere

Benytter du som arbeidsgiver deg av innleid arbeidskraft fra utlandet? Synes du det er komplisert å finne frem til reglene som gjelder ved slik innleie?

I vårt webinar ønsker vi å gi deg noen hovedknagger som er viktige å huske på når du skal leie inn arbeidskraft fra utlandet. Vi vet at en del norske virksomheter har behov for å leie inn arbeidskraft, og at dette gjerne skjer fra utlandet av ulike årsaker.

Innleie skjer gjerne gjennom vikarbyrå eller annen type virksomhet som stiller arbeidstakere til rådighet. I forbindelse med slik innleie av arbeidskraft fra utlandet er det en del regler og forhold som en norsk innleier må forholde seg til, blant annet for å unngå å komme i ansvar ovenfor myndigheter og/eller den enkelte arbeidstaker. Dette gjelder både innenfor det arbeidsrettslige, men også innenfor det skatterettslige regelverket. Fokuset for webinaret vil være på innleie av arbeidstakere fra utlandet inn til Norge.

I dette webinaret vil vi blant annet belyse følgende;

  • Adgangen til å leie inn arbeidskraft
  • Arbeidsinnleie avgrenset mot underentreprise
  • Den utenlandske arbeidsgivers forpliktelser overfor sine ansatte
  • Innleiers arbeidsrettslige forpliktelser overfor de innleide arbeidstakerne
  • Innleiers forpliktelser som følger av skatt- og avgiftsregelverket
  • Likebehandlingsprinsippet
  • Solidaransvaret ved innleie
  • Rapporteringsforpliktelser
  • Skatt og trygd for innleide arbeidstakere

Dette er et praktisk webinar hvor vi vil gjennomgå de sentrale regler knyttet til innleie av utenlandske arbeidstakere, først og fremst sett fra innleiers ståsted.

Målgruppe

Webinaret passer for arbeidsgivere, ledere, HR-ansvarlige, personalrådgivere og jurister. Det vil være mulighet til å stille spørsmål underveis. Spørsmål blir besvart på slutten av webinaret.

Påmelding

Meld deg på ved å klikke på lenken under. Du mottar en separat bekreftelse med lenke til webinaret.

Påmeldingen er stengt.

P

Om foredragsholderne

Senioradvokat Kristine N. Slotnæs er tilknyttet avdelingen for arbeidsliv. Hun bistår både arbeidsgivere og arbeidstakere innen ulike arbeidsrettslige spørsmål, forhandlinger og tvisteløsning. Kristine bistår norske og internasjonale klienter ved omorganiserings- og nedbemanningsprosesser.

Senioradvokat Christina Østby Holtar er tilknyttet firmaets avdeling for skatt og avgift, og har erfaring fra både offentlig og privat sektor. Christina har jobbet med nasjonal og internasjonal personbeskatning siden 2010, og med global mobility siden 2012, hvor hun har arbeidet med norske og utenlandske selskaper som sender arbeidstakere over landegrensene.

Håndtering av varslingssaker

Håndtering av varslingssaker

Brækhus Advokatfirma har bistått mange arbeidsgivere de siste årene i omfattende varslingssaker. Vi ser at mobbing, trakassering og andre kritikkverdige forhold dessverre skjer på mange arbeidsplasser. Når noen varsler om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen er det viktig at arbeidsgiver reagerer på riktig måte fra starten av. Det er mye som skal huskes på, både i den innledende fasen etter et innkommet varsel og i håndteringen på lengre sikt.

For deg som har personalansvar, enten som daglig leder eller HR-ansvarlig er det nødvendig å kjenne hovedinnholdet i varslingsreglene. Du bør også sørge for at din virksomhet oppfyller lovens krav når det gjelder håndteringen av selve varselet. Under denne lunsjsamtalen vil våre senioradvokater gå gjennom de nye varslingsreglene som trådte i kraft 1. januar 2020. Vi forklarer også hvordan du kan etablere trygge varslingsrutiner i din virksomhet. Vi vil også se nærmere på følgende temaer:

  • Hvilke forpliktelser har du som arbeidsgiver til å legge til rette for varsling?
  • Hva er de vanligste feilene arbeidsgiveren gjør?
  • Hvordan følger man opp varslerne?
  • Hvordan følger man opp det som det varsles om?
  • Hvor langt strekker undersøkelsesplikten seg?
  • Hva innebærer vernet mot gjengjeldelse?
  • Hvilke saksbehandlingsprinsipper skal ligge til grunn ved håndtering av et varsel?

Målgruppe

Webinaret passer for arbeidsgivere, ledere, HR-ansvarlige, personalrådgivere og jurister. Det vil være mulighet til å stille spørsmål underveis. Spørsmål blir besvart på slutten av webinaret.

Webinaret er gratis (varighet ca. 60 min)

Påmelding

Meld deg på ved å klikke på lenken under. Du mottar en separat bekreftelse med lenke til webinaret.

Påmelding til webinaret er stengt.

Om foredragsholderne

Senioradvokat Renate Iren Heggelund har jobbet med arbeidsrett siden 2006. Hun har jobbet med flere kompliserte varslingssaker gjennom sin tidligere stilling som administrasjonssjef. Renate har forelest om varsling på en rekke 40-timers kurs for ledere, tillitsvalgte og verneombud. Heggelund har også utdanning fra BI i personalledelse og situasjonsbestemt ledelse.

Senioradvokat Ida Brabrand bistår både næringsklienter og privatpersoner i varslingssaker og andre tvister som kan oppstå på arbeidsplassen. Brabrand har flere års erfaring fra prosedyre for domstolen og holder jevnlig eksterne kurs. Ida er i tillegg til å være advokat også utdannet journalist ved Journalisthøyskolen i Oslo.