Slik forbereder du deg på tilsyn fra Arbeidstilsynet

Tilsyn fra areidstilsynet

Slik forbereder du deg på tilsyn fra Arbeidstilsynet

Her får du konkrete råd til hvordan du kan forberede deg på tilsyn fra Arbeidstilsynet – enten det gjelder varslede tilsyn, uanmeldte tilsyn eller dokumenttilsyn. 

Skrevet av Inger Johanne Heggdal og trainee Anne Harris-Christensen.

Arbeidstilsynet har økt tilstedeværelsen sin i 2025, og har allerede gjennomført over 600 tilsyn denne våren. For mange virksomheter er et tilsyn en stressende opplevelse, men med riktig forberedelse kan du unngå unødvendige sanksjoner og kostnader.

Dette spør Arbeidstilsynet om ved tilsyn

Er du forberedt på tilsyn fra Arbeidstilsynet?

Vi har laget en praktisk guide med de vanligste spørsmålene Arbeidstilsynet stiller under tilsyn, slik at du kan være ett skritt foran.

Kontakt oss

Har du spørsmål om Arbeidstilsynets kontroller eller behøver bistand? Ta kontakt med oss i dag.

Les mer: Brækhus’ ekspertise innen arbeidsrett.

Navn*
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Kontakt

Brækhus IP fortsetter å markere seg internasjonalt – flere rangeringer i globale IP-kåringer

Brækhus IP fortsetter å markere seg internasjonalt – flere rangeringer i globale IP-kåringer

Brækhus IP styrker sin posisjon som en ledende aktør innen immaterialrett i Norge. I årets prestisjetunge internasjonale rangeringer fra Legal 500, Chambers, Managing IP og IAM Patent 1000 klatrer teamet videre oppover.

Behovet for spesialisert rådgivning innen immaterialrett øker i takt med at stadig flere norske og internasjonale virksomheter søker juridisk bistand for å beskytte sine verdier. I dette konkurranseutsatte landskapet er internasjonale rangeringer som Legal 500, Chambers, Managing IP og IAM Patent 1000 viktige kvalitetsstempler – både for klienter og for bransjen som helhet. Rangeringene bygger i stor grad på tilbakemeldinger fra klienter, noe som gjør anerkjennelsen ekstra verdifull:

«Vi setter stor pris på de positive tilbakemeldingene fra klientene våre. Det er inspirerende å se at arbeidet vårt blir lagt merke til. Anerkjennelsen understreker vår ambisjon om å levere kvalitet, profesjonalitet og innovasjon i hver eneste sak vi jobber med,» sier Julius Berg Kaasin, partner og leder for IP i Brækhus.

Sterke plasseringer i flere anerkjente kåringer 

Brækhus IPs solide faglige arbeid har blitt lagt merke til i flere av de mest anerkjente internasjonale IP-guidene. Teamet får sterke rangeringer på både firma- og kategorinivå.

Les mer: Brækhus vant varemerke-pris for IP-satsing (Advokatbladet)

Legal 500: Brækhus oppnår Tier 2-plassinger innen IP.

Managing IP 2025: Brækhus oppnår Tier 3-rangering i kategoriene: 

  • Trademark disputes
  • Trademark prosecution 

IAM Patent 1000 2025: I tillegg til firmaets samlede rangeringer, har Julius Berg Kaasin fått individuell anerkjennelse for sitt arbeid. Han trekkes frem som en ledende IP-advokat i både Managing IP og IAM Patent 1000. Brækhus rangeres i Bronze for:

  • Patent litigation and transactions

Collaborating with the firm’s tech department, Brækhus Advokatfirma AS handles a variety of IP matters and is singled out for its ‘ability to provide pragmatic, commercially-focused solutions across a broad range of sectors’. Julius Berg Kaasin oversees the growing practice and is praised for his ’deep knowledge and practical expertise’, combining prior in-house experience with knowledge of the establishment, enforcement, and commercialisation of IP rights.

– Legal 500

Individuelle utmerkelser for Julius Berg Kaasin 

I tillegg til firmaets samlede rangeringer, har Julius Berg Kaasin fått individuell anerkjennelse for sitt arbeid. Han trekkes frem som en ledende og up-and-coming IP-advokat av Chambers, Legal 500, Managing IP og IAM Patent 1000:

I tillegg ble Julius, som en av svært få norske advokater, trukket frem for første gang av IAM Strategy 300: The World’s Leading IP Strategists 2024, som kommer ut hvert år i august.

Head of department Julius Berg Kaasin demonstrates exceptional skill across all facets of the trademark field and has successfully built a strong team. His pragmatic approach and profound understanding of the caveats of his clients’ businesses showcase his effectiveness as a lawyer. He is not just an outstanding legal professional; he is also a genuinely pleasant individual who brings a positive energy to every case

– IAM Patent 1000

En del av en større satsning

I tillegg til at Brækhus tidligere i år ble rangert i Tier 2 i Legal 500, og Julius Berg Kaasin oppnådde en rekke individuelle plasseringer, ble teamet nominert til hele fire priser under Managing IP EMEA Awards, inkludert:

  • Practitioner of the Year (Julius Berg Kaasin
  • Rising Star of the Year (Anna Skovli
  • Trade mark Firm of the Year – for tredje år på rad 
  • Copyright and Design Firm of the Year – for aller første gang 

Lagarbeid i sentrum 

Alle disse anerkjennelsene er et tydelig resultat av målrettet arbeid, faglig kvalitet og en sterk teamkultur. 

«Anerkjennelsen er et resultat av lagarbeid, og understreker den solide innsatsen teamet legger ned hver eneste dag,» avslutter Berg Kaasin.

Les mer: Brækhus’ rangeringer

Forskudd på arv – En kort innføring

Forskudd på arv, forskudd på arv skatt, advokat

Forskudd på arv – En kort innføring

Forskudd på arv er når foreldre gir verdier eller eiendeler til barna sine før de selv går bort, som senere skal trekkes fra barnets fremtidige arv. Forskjellen på en vanlig gave og forskudd på arv er dermed at forskuddet skal avkortes i arven senere. Dette sikrer at alle barna blir likebehandlet i arveoppgjøret.

I denne artikkelen gir vi en kort beskrivelse av de viktigste reglene man må kjenne til ved utdeling av forskudd på arv.

Hvor mye kan man gi i forskudd på arv?

Det finnes ingen øvre grense for hvor mye man kan gi i forskudd, men det er viktig å være klar over følgende:

  • Avkorting: Verdien som gis i forskudd på arv, skal trekkes fra mottakerens arv ved arveoppgjøret. Dersom arveforskuddet overstiger mottakerens arv, er ikke mottakeren pålagt å innbetale det overskytende til dødsboet, med mindre annet er avtalt.
  • Tidspunkt for verdsettelse: Som hovedregel brukes verdien på det tidspunktet forskuddet ble gitt, med mindre annet er avtalt.
  • Justering: Ønsker du at beløpet skal justeres for inflasjon (for eksempel etter konsumprisindeksen), må dette presiseres.

Les mer: Hvordan skrive gyldig testament

Hvordan gir man forskudd på arv?

Det er ingen formkrav når man skal gi forskudd, men giver må gi beskjed til mottaker at verdien skal avkortes i arven senest på tidspunktet gaven gis. For å unngå misforståelser og konflikter anbefales det å skrive et gavebrev for forskudd på arv. Dette bør inneholde:

  1. Hvem som gir og mottar forskuddet
  2. Beløp eller verdi på det som gis
  3. At det er forskudd på arv, som skal avkortes i arven
  4. Eventuelle vilkår, som justering for inflasjon

I tillegg anbefaler vi å Informere arvinger om forskuddet for å skape åpenhet og forutsigbarhet.

Eksempel:

En far ønsker å hjelpe datteren med boligkjøp og gir henne 500 000 kroner som forskudd på arv. Han skriver et gavebrev hvor det står at beløpet skal avkortes i arven, og informerer sønnen sin om dette. Når faren senere går bort, får datteren 500 000 kroner mindre enn broren i arveoppgjøret.

Beregning av forskudd på arv

I eksempelet over kan vi tenke oss at far eier kr 6 000 000 når han gir kr 500 000 til sin datter. Når far dør eier han kr 3 500 000. For beregningen av avkortingen til datteren så legger man til forskuddet til boets verdier, hvilket gir kr 4 000 000. Hver av barna skal da få kr 2 000 000 hver, før man trekker fra kr 500 000 fra datterens arvelodd. Ved oppgjøret har hvert av barna totalt fått like mye av sin far.

  • Beløp gitt som forskudd på arv: kr 500 000
  • Boets størrelse når far går bort: kr 3 500 000
  • Sønn mottar: kr 2 000 000
  • Datter mottar: kr 1 500 000

Forskudd på arv fra uskiftet bo

Dersom en gjenlevende ektefelle sitter i uskiftet bo, gjelder det egne regler:

  • Man kan ikke gi forskudd til én livsarving uten samtykke fra de andre arvingene, eller uten å gi dem tilsvarende oppgjør.
  • Det er også begrensninger på å gi store gaver fra uskifteboet.

Må man betale skatt på forskudd på arv?

Det er ikke gave-/arveavgift i Norge. Av kontrollhensyn så skal man innrapportere gaver og arv over kr 100 000 i skattemeldingen.

Trenger du hjelp?

Sondringen om noe skal være en gave eller et forskudd på arv kan være utfordrende, og viktige for å sikre klarhet rundt arveoppgjøret og for å forhindre konflikter mellom arvingene.

Våre advokater har lang erfaring i alle faser som rådgivere for personer og familier som skal overføre verdier ved arveforskudd, og vi hjelper deg og familien med å finne løsninger som passer din og familiens situasjon. Uansett om du allerede har gitt forskudd, eller vurderer å gjøre det, kan vi bistå med alt fra utforming av gavebrev til rådgivning om fordeling mellom arvinger.

Les mer: Brækhus’ ekspertise innen økonomisk familierett og arv

Kontakt oss for en samtale om saken din.

Navn*
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Les mer: Brækhus’ ekspertise innen økonomisk familierett og arv

Kontakt

Privat eller offentlig skifte – hva bør du velge?

Privat eller offentlig skifte – hva bør du velge?

Når en person går bort, må arvingene ta stilling til hvordan arveoppgjøret skal gjennomføres. Valget står ofte mellom privat eller offentlig skifte – to løsninger med ulike fordeler og ulemper. I denne artikkelen ser vi nærmere på forskjellen mellom privat og offentlig skifte, og hva du bør vurdere før du velger skifteform.

Når en person går bort

Når en person går bort, oppstår spørsmålet om hvordan arveoppgjøret skal gjennomføres. Tingretten varsler arvingene om muligheten til å velge mellom privat skifte eller offentlig skifte. Valget av skifteform avhenger av flere faktorer, som boets økonomiske situasjon, arvingenes evne til samarbeid og kompleksiteten i boet.

Les mer: Hvordan skrive gyldig testament

Hva er privat skifte​?

Ved privat skifte overtar én eller flere av arvingene ansvaret for hele arveoppgjøret. Dette innebærer at arvingene selv står ansvarlig for å dekke avdødes gjeld og fordele eiendelene. Privat skifte kan være en fleksibel og kostnadseffektiv løsning, men det krever også at arvingene har god oversikt over boets verdier og gjeld og evne til samarbeid.

Hva er offentlig skifte​?

Ved offentlig skifte oppnevner tingretten en bostyrer, ofte en advokat, som tar ansvar for hele bobehandlingen. Dette er en trygg løsning for arvinger som ønsker en nøytral tredjepart til å håndtere arveoppgjøret, spesielt når det er uenighet mellom arvingene eller boet er komplisert.

Hvordan velge riktig skifteform?​

Valget mellom privat og offentlig skifte bør baseres på en grundig vurdering av boets økonomiske situasjon, arvingens evne til samarbeid og kompleksiteten i boet. Vi anbefaler at du starter med å få en fullstendig oversikt over verdier og gjeld etter avdøde.  Som arving kan du be om en formuesfullmakt fra tingretten, som gir deg tilgang til opplysninger om avdødes formue og gjeld fra Skatteetaten og banker.

Offentlig skifte anbefales gjerne dersom boet er insolvent (gjelden overstiger boets verdier), eller dersom det er stor uenighet mellom arvingene. Dersom boet er solvent (boets verdier overstiger gjelden) og det er enighet mellom arvingene, er privat skifte ofte en gunstig løsning. Også ved mer kompliserte booppgjør kan det være både hurtigere og mer kostnadseffektivt å ta over boet i privat skifte med advokatbistand, fremfor å begjære offentlig skifte.

Lovlytt podkast: Hvor stor gave kan du gi bort i et uskiftet bo?

Kontakt oss for bistand

Våre advokater har lang erfaring med både privat og offentlig skifte. Vi kan bistå deg med alt fra rådgivning til gjennomføring av skifteprosessen, enten om du vurderer privat eller offentlig skifte.

Les mer: Brækhus’ ekspertise innen økonomisk familierett og arv

Kontakt oss i dag for en samtale om saken din.

Navn*
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Brækhus bidrar med ekspertise om pengespill i årets utgave av Panoramic

Brækhus bidrar med ekspertise om pengespill i årets utgave av Panoramic

Alexander Mollan og Brede A. Haglund har forfattet det norske kapitlet om pengespill i årets utgave av det anerkjente tidsskriftet «Panoramic».

Alexander Mollan og Brede A. Haglund har forfattet det norske kapitlet om pengespill i årets utgave av det anerkjente tidsskriftet «Panoramic». Kapitlet er publisert i Panoramic – Gaming 2025, utgitt av Law Business Research Ltd.

Panoramic er en global referanseguide basert på spørsmål og svar, som dekker regelverket i 150 jurisdiksjoner. Guiden benyttes av over 150 000 bedriftsjurister, advokater og ledere i både privat og offentlig sektor, og gir en oversikt over gjeldende lover og sentrale problemstillinger innenfor ulike rettsområder.

Brækhus er blant få norske advokatfirmaer med en spesialisert kompetansegruppe innen spill- og underholdningsrett. Våre advokater har bred erfaring med etablering av internasjonale tjenester, salgsprosesser, nasjonale og EU/EØS-rettslige spørsmål, finansielle krav, markedsføringsrett og øvrige juridiske og kommersielle forhold i Norge. Vi har også bistått klienter med søknader om etablering av spilltilbud i Norge, inkludert lotterier, poker og ferdighetsbaserte tilbud.

Alt du må vite om feriepenger, feriedager og rettigheter i ferien

feriepenger feriedager rettigheter i ferien

Alt du må vite om feriepenger, feriedager og rettigheter i ferien

Ferie og feriepenger skaper forvirring hvert år: Hvorfor trekkes du i lønn? Når har du krav på ferie? Hvor mange feriedager har du egentlig? Her får du en enkel forklaring på reglene i ferieloven – og svar på de vanligste spørsmålene arbeidstakere har.

Like vanlig som at juni er feriepengemåneden for de aller fleste arbeidstakere, er spørsmål om trekk i lønn, rett til ferie og når ferien skal være planlagt.

Ferieloven ligger til grunn for hva arbeidstaker har krav på, og hvilke regler arbeidsgiver må følge. Og selv om ferieloven er ganske kort og enkel, kan den være vanskelig å forklare i praksis. Arbeidsgiver kan tilby bedre ferieordninger enn loven, men det er ikke lov å fravike lovens minstekrav. Under finner du en oversikt over de vanligste spørsmålene vi erfarer at arbeidsgivere får. Du kan bruke denne oversikten til å svare egne ansatte når de har spørsmål, eller som en forklaring i virksomhetens informasjonskanal.

Det er viktig å huske at feriedager og feriepenger er uavhengige av hverandre. Arbeidstaker har krav på feriedager selv om hun ikke har opptjent feriepenger. På samme måte har arbeidstaker rett på utbetaling av feriepenger selv om feriedagene ikke er avviklet.

Les mer: Informasjonen i denne artikkelen finner du også i ferieloven.

Kontakt oss

Har du fortsatt spørsmål om feriepenger, feriedager og rettigheter i ferien? Ta kontakt med oss i dag.

Les mer: Brækhus’ ekspertise innen arbeidsrett.

Navn*
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

NIS2-direktivet: Dette må norske virksomheter vite

Cybersikkerhet NIS2

NIS2-direktivet: Dette må norske virksomheter vite

NIS2-direktivet, som ble vedtatt av EU i desember 2022, innebær en betydelig oppdatering av det opprinnelige NIS-direktivet fra 2016. Hovedformålet er å styrke cybersikkerheten i kritiske sektorer og bedre beskytte mot stadig mer avanserte trusler.

Selv om EU-landene var pålagt å implementere NIS2 innen oktober 2024, er direktivet per juni 2025 ennå ikke innført i norsk lov. Norske virksomheter bør likevel begynne forberedelsene nå for å møte de kommende kravene. 

For en oversikt over implementeringen av NIS2 i andre europeiske land, klikk her

Hva er NIS2, og hvem gjelder det for? 

Når NIS2 implementeres i Norge, vil det innføre strengere krav til cybersikkerhet for virksomheter innen sektorer som energi, helse, transport, finansielle tjenester og digital infrastruktur. Direktivet vil gjelde for mellomstore og store virksomheter i disse sektorene, med strengere forpliktelser for aktører som klassifiseres som «vesentlige». 

De viktigste pliktene under NIS2 er: 

  • Risikostyring: Virksomheter må iverksette tekniske og organisatoriske tiltak for å håndtere cybersikkerhetsrisikoer på en effektiv måte. 
  • Hendelsesrapportering: Betydelige cybersikkerhetshendelser må rapporteres til relevante myndigheter innen korte frister – trolig innen 24 timer. 
  • Sikkerhet i verdikjeden: Virksomheter må sikre at leverandører og tjenestetilbydere oppfyller definerte krav til cybersikkerhet. 
  • Styring og ansvar: Det må etableres tydelige ansvarsforhold for cybersikkerhet på ledelsesnivå, og styret og ledelsen vil kunne holdes ansvarlige for etterlevelse. 
  • Regelmessige revisjoner: Virksomheter må gjennomføre periodiske risikovurderinger og revisjoner for å sikre kontinuerlig etterlevelse. 

Les mer: NIS2-direktivet (regjeringen.no)

Hvordan kan virksomheter i Norge forberede seg på NIS2-direktivet? 

Selv om NIS2 ennå ikke er implementert i Norge, kan virksomheter ta grep for å forberede seg på direktivets krav: 

  • Hold deg oppdatert på lovgivningen: Følg med på utviklingen knyttet til implementeringen av NIS2 i Norge. Rådfør deg for å forstå hvordan direktivet vil påvirke din virksomhet. 
  • Gjennomfør en cybersikkerhetsanalyse: Vurder nåværende sikkerhetstiltak opp mot de forventede kravene i NIS2. Identifiser eventuelle mangler og lag en plan for å utbedre dem før direktivet blir lov. 
  • Utvikle en plan for hendelseshåndtering: Forbered deg på kravene til rapportering ved å etablere og teste en plan for håndtering av sikkerhetshendelser. Sørg for at teamet ditt er i stand til å oppdage, reagere på og rapportere hendelser effektivt. 
  • Samarbeid med verdikjeden: Jobb tett med leverandører og samarbeidspartnere for å verfisere at deres praksis møter nødvendige sikkerhetsstandarder. Oppdater kontrakter med tydelige krav i tråd med NIS2. 
  • Øk bevisstheten i organisasjonen: Gi opplæring til ansatte og ledelse om cybersikkerhet og de kommende kravene i NIS2. Å bygge en sikkerhetskultur internt vil gjøre overgangen til nye regler smidigere. 

Hvorfor handle nå? 

Selv om det fortsatt er usikkerhet rundt når NIS2 blir innført i norsk lovgivning, kan det være risikabelt å vente. Manglende etterlevelse når direktivet trer i kraft, kan medføre betydelige sanksjoner – inkludert bøter og skade på omdømmet. Tidlig forberedelse gir ikke bare etterlevelse, men styrker også virksomhetens motstandsdyktighet mot trusler og gir et konkurransefortrinn i en stadig mer digital økonomi. 

Hvordan Brækhus kan bistå din virksomhet i overgangen til NIS2-direktivet

I Brækhus er vi spesialister på å veilede virksomheter gjennom komplekse regulatoriske landskap. Vårt team av eksperter følger utviklingen av NIS2 i Norge tett, og vi er klare til å bistå din virksomhet med nødvendige forberedelser. 

Les mer: Brækhus’ ekspertise innen personvern og cybersikkerhet

Vi tilbyr skreddersydde råd og praktiske løsninger, blant annet: 

  • Gjennomføring av modenhets- og etterlevelsesvurderinger
  • Utvikling av planer for hendelseshåndtering
  • Styrking av sikkerheten i leverandørkjeden
  • Opplæring og bevisstgjøringsprogrammer

Ta kontakt med oss i dag for å høre hvordan vi kan bistå din virksomhet i overgangen til NIS2-direktivet og samtidig styrke den digitale sikkerheten. Ved å handle nå, kan din organisasjon ligge i forkant av regelverksendringer og stå sterkere i møte med fremtidens trusselbilde.

Kontakt oss

Navn*
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Har du opplevd investeringssvindel, kryptosvindel eller kjøpt falske aksjer?

Investeringssvindel kryptovaluta falske aksjer

Har du opplevd investeringssvindel, kryptosvindel eller kjøpt falske aksjer?

Visste du at du kan kreve fradrag for tapet i skattemeldingen? I denne artikkelen forklarer vi hvordan du dokumenterer investeringssvindel. Du får også vite hvordan du går frem for å kreve fradrag, og hvordan dette kan redusere skatten din.

Mange investerer i produkter som senere viser seg å være falske eller ulovlige. Det kan for eksempel gjelde aksjer, kryptovaluta eller fond. Svindlere bruker ofte avanserte metoder for å virke troverdige. De kan vise til profesjonelle nettsider, falske anbefalinger fra kjente personer og garantert høy avkastning.

Eksempel på investeringssvindel

Tenk deg dette: Du investerer 100 000 kroner i det du tror er kryptovaluta. Plattformen virker seriøs. Etter hvert ser investeringen ut til å vokse til 500 000 kroner. Når du prøver å ta ut pengene, må du først betale et gebyr på 100 000 kroner. Så kontakter en person deg og tilbyr hjelp til å hente ut pengene mot enda en betaling. Du overfører totalt 300 000 kroner. Senere forstår du at alt er svindel.

Hva bør du gjøre hvis du blir utsatt for svindel?

  • Kontakt banken og prøv å stoppe overføringer.
  • Anmeld saken til politiet.
  • Samle bevis som e-poster, kvitteringer og annen dokumentasjon.

Hvilke muligheter har du for å få tilbake pengene? 

Dessverre er det få som får tilbake pengene de har tapt. Men selv om det er vanskelig å få tilbake pengene, finnes det likevel en mulighet for å redusere det økonomiske tapet: Hvis du for eksempel har blitt svindlet for 300 000 kroner, kan dette tapet føres som fradrag i skattemeldingen. Avhengig av hvilken type investering du trodde det var, kan dette fradraget redusere skatten din med 66 000 eller 113 520 kroner.

Les mer: Skattefradrag ved investeringssvindel (skatteetaten.no)

Ta kontroll over situasjonen

Å bli utsatt for investeringssvindel kan være en belastende opplevelse, både økonomisk og følelsesmessig. Ved å handle raskt og følge de nødvendige stegene, kan du begrense tapet og potensielt få skattefradrag. Husk at dokumentasjon og korrekt rapportering i skattemeldingen er avgjørende for å få fradraget.  

Brækhus Advokatfirma kan hjelpe deg med å gjøre det nødvendige og kreve fradraget i skattemeldingen din.

Les mer om Brækhus’ ekspertise innen skatt og avgift

Kontakt oss

Navn*
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Kontakt

Bli med ut i verden: Maritas erfaring fra Future Leader-programmet i Athen

Bli med ut i verden: Maritas erfaring fra Future Leader-programmet i Athen

I Brækhus tror vi at fremtidens advokat trenger å forstå hvordan jussen henger sammen med et stadig mer internasjonalt næringsliv. Derfor gir vi våre ansatte muligheter til å delta i faglige samlinger, lederprogrammer og samarbeid med advokater fra hele verden. Gjennom våre globale nettverk får du utvikle deg, både faglig og personlig, i møte med ulike perspektiver, kulturer og problemstillinger.

Nylig deltok vår kollega Marita Fisketjønn på det internasjonale lederprogrammet Future Leader Training i Athen, arrangert av vårt nettverk Andersen. Her møtte hun unge advokater og jurister fra hele Europa for tre dager med intensiv faglig utvikling, caseløsning og nye perspektiver.

– Det var utrolig inspirerende å samarbeide med dyktige jurister fra så mange land. Vi jobbet sammen på tvers av språk, fagområder og rettssystemer, forteller Marita.

Future Leader Training: hva får du ut av et internasjonalt opphold?

Enten du er ny i karrieren eller allerede har noen år bak deg, et internasjonalt opphold gir både faglig utvikling og personlig vekst. Her er tre konkrete gevinster vi ser igjen og igjen:

1. Bredere juridisk forståelse

Ved å jobbe med caser sammen med jurister fra ulike land får du innsikt i hvordan rettssystemer, løsninger og arbeidsmetoder varierer. Det gjør deg mer tilpasningsdyktig og styrker din rådgivning, både for norske og internasjonale klienter.

2. Sterkere nettverk på tvers av landegrenser

Du bygger relasjoner med andre advokater og rådgivere i vårt internasjonale nettverk, som kan bli verdifulle samarbeidspartnere eller ressurser i fremtidige saker.

3. Personlig og profesjonell utvikling

Det å for eksempel presentere foran et internasjonalt panel, diskutere med politikere og eksperter, og samarbeide tett med kollegaer fra Europa utfordrer deg og utvikler både faglig trygghet og kulturell kompetanse.

– Det har vært veldig verdifullt å få oppleve dette. Jeg kommer hjem med ny kunnskap, faglig innsikt og bekjentskaper jeg vet vil vare, sier Marita.

En arbeidsplass med utsyn og ambisjoner

I Brækhus har vi en tydelig strategi: People first. Vi investerer tungt i personlig og faglig utvikling for våre ansatte. Vi mener at et internasjonalt perspektiv gjør oss til bedre rådgivere – og til en mer spennende arbeidsplass.

Vår ambisjon er at tiden din i Brækhus skal være den mest utviklende fasen i karrieren din med erfaringer og muligheter som strekker seg langt utover landegrensene.