Eksamensforbredende manuduksjon i dynamisk tingsrett

Eksamensforbredende manuduksjon i dynamisk tingsrett

Brækhus inviterer til en praktisk og eksamensrettet manuduksjon i dynamisk tingsrett. Manuduksjonen passer for studenter som har JUS3213 – Formuerett II (UiO) denne våren.

Foredragsholdere er advokat Therese Hellem og partner Audun Kleppestø, som begge er tilknyttet vår avdeling for selskapsrett og finans. Både Therese og Audun arbeider med restrukturering og insolvens, og de har omfattende erfaring med blant annet konkurs- og panterettslige problemstillinger, inkludert reglene om kreditorbeslag og omstøtelse. Audun er også fast bostyrer ved Oslo tingrett.

Therese og Audun vil gjennomgå ulike, eksamensrelevante temaer innen den dynamiske tingsretten, med særlig fokus på:

  • Hva konkurs er, og hva konkurs innebærer?
  • Omstøtelse
  • Kreditorekstinksjon

Manuduksjonen avholdes onsdag 11. mai kl. 15:00 på Tivander i Høyres Hus vis-a-vis Brækhus Advokatfirma i Roald Amundsens gate.

Det blir mingling med mat- og drikkeservering etter manuduksjonen.

Praktisk webinar om arbeidstid

Praktisk webinar om arbeidstid

Bestemmelsene om arbeidstid er sentrale og noen ganger litt kompliserte. Hvis bedriften har tatt feil av overtidsbestemmelsene eller ikke har vurdert reisetid som arbeidstid på en riktig måte, kan dette lede til overraskende krav og mulige konflikter. Overholdelse av hviletid vil også være arbeidsgivers ansvar i de fleste ansettelsesforhold.

I dette webinaret vil vi belyse disse temaene:

  • Er reisetid fritid eller arbeidstid?
  • Hva er grensene for alminnelig arbeidstid, overtid og samlet arbeidstid?
  • Må man betale overtidskompensasjon når ansatte frivillig arbeider overtid?
  • Kan overtid inkluderes i fastlønnen?
  • Hva er gjennomsnittsberegning?
  • Hvilke ansatte kan unntas fra arbeidstidsbestemmelsene?

Målgruppe

Webinaret passer for arbeidsgivere, ledere, HR-ansvarlige, personalrådgivere og jurister. Det vil være mulighet til å stille spørsmål underveis. Spørsmål blir besvart på slutten av webinaret.

Foredragsholdere

Både partner Eirin Simonsen og senioradvokat Kristine N. Slotnæs bistår arbeidsgivere innen ulike arbeidsrettslige spørsmål, som blant annet løpende rådgivning i personalspørsmål, endrings- og nedbemanningsprosesser, ansettelser, avslutning av arbeidsforhold, konflikthåndtering, samt forhandlinger og tvisteløsning.

Webinaret er gratis (varighet ca. 55 min)

60 minutter før webinarstart vil du motta en e-post med lenke til å delta.

Webinaret ble holdt 23. november 2021 og påmeldingen er derfor stengt.

Masterlunsj – kurs i oppgaveskriving

Masterlunsj – kurs i oppgaveskriving

Oppstart av høstsemesteret betyr for mange også starten på masteroppgaven. For å hjelpe deg i gang, inviterer Brækhus til kurs 2. september. Kurset egner seg godt for jusstudenter som skal skrive masteroppgave høsten 2021 eller våren 2022.

Masterlunsjen holdes av advokatfullmektiger Hedda Sofie Taxerås og Karna Fog, og partner Erling Keyser:

  • Hedda skrev masteroppgave om hvitvaskingsloven § 26 tredje ledd – Unntaket fra rapporteringsplikten for advokater. Nå jobber hun i vår avdeling for Selskapsrett og Finans.
  • Karna skrev sin masteroppgave om behandling av opplysninger på arbeidsplassen under korona. Hun jobber i vår avdeling for Teknologi, Industri og Handel.
  • Erling har erfaring både som veileder og sensor. Han jobber i vår eiendomsavdeling.

Hedda og Karna vil dele sine erfaringer rundt skriveprosessen fra start til slutt, blant annet:

  • Komme i gang
  • Skriveprosessen
  • Unngå vanlige feil
  • Siste før levering

Erling deler sine erfaringer knyttet til å være veileder og sensor, og skal snakke om hvordan en får mest mulig ut av tid med veileder og hva sensor ser etter i en god oppgave.

Sted: Høyres Hus – Tivander, inngang rett ovenfor Brækhus
Tid: torsdag 2. september kl. 14.00

Det blir servert pizza.

Deltakelse er gratis, men du må melde deg på.

Påmelding er nå stengt.

Webinar om sykefravær på arbeidsplassen

Webinar om sykefravær på arbeidsplassen

Enhver arbeidsplass opplever at arbeidstakere for lengre eller kortere perioder ikke kan arbeide på grunn av sykdom. I forbindelse med sykefravær har arbeidsgiver flere forpliktelser overfor arbeidstaker, samtidig som også arbeidstaker har visse forpliktelser underveis i sykefraværet.

Det er i tillegg særlige regler som kommer til anvendelse ved eventuell oppsigelse av arbeidstaker på bakgrunn av sykdom. Både arbeidsmiljøloven og folketrygdloven gjør seg gjeldende i spørsmål om sykefravær på arbeidsplassen. Fokuset i webinaret vil være regelverket knyttet til arbeidsgivers forpliktelser overfor arbeidstaker med sykefravær.

I dette webinaret vil vi blant annet belyse følgende:

  • Arbeidstakers rett til sykepenger
  • Sykepengeperiode
  • Sykepengegrunnlag
  • Arbeidsgivers plikt til tilrettelegging og oppfølging av arbeidstaker
  • Arbeidstakers medvirkningsplikt
  • Arbeidstakers særlige oppsigelsesvern ved sykefravær

Dette er et praktisk webinar hvor vi vil gjennomgå de sentrale regler knyttet til sykefravær på arbeidsplassen, først og fremst sett fra arbeidsgivers perspektiv.

Målgruppe

Webinaret passer for arbeidsgivere, ledere, HR-ansvarlige, personalrådgivere og jurister. Det vil være mulighet til å stille spørsmål underveis. Spørsmål blir besvart på slutten av webinaret.

Webinaret er gratis (varighet ca. 60 min)

60 minutter før webinarstart vil du motta en e-post med lenke til å delta.

Foredragsholdere

Senioradvokat Kristine N. Slotnæs bistår både arbeidsgivere og arbeidstakere innen ulike arbeidsrettslige spørsmål, som blant annet løpende rådgivning i personalspørsmål, endrings- og nedbemanningsprosesser, ansettelser, avslutning av arbeidsforhold, konflikthåndtering, samt forhandlinger og tvisteløsning.

Advokatfullmektig Hedda Sofie Taxerås er tilknyttet avdelingen for arbeidsliv og bistår både arbeidsgivere og arbeidstakere ved ulike arbeidsrettslige problemstillinger.

Velkommen til webinar om sykefravær på arbeidsplassen – vi håper å se deg!

Påmelding er nå stengt.

Manuduksjon – Personvern og GDPR i praksis

Manuduksjon – Personvern og GDPR i praksis

Brækhus inviterer til «Personvern og GDPR i praksis» – en digital manuduksjon med fokus på praktiske personvernrettslige problemstillinger. Manuduksjonen holdes tirsdag den 27. april kl. 14:00, og egner seg spesielt godt for studenter som tar valgfagene JUS5630 og JUS1630 «Privacy and Data Protection».

Manuduksjonen holdes av senioradvokat Alexander Mollan og advokatfullmektig Karna Fog fra vårt teknologiteam:

  • Alexander har vært en del av teamet siden 2015. Han er spesialist innen personvernrettslige spørsmål og er sertifisert CIPP/E (gullstandarden for europeisk personvernlovgivning) av The International Association of Privacy Professionals (IAPP).
  • Karna arbeider med GDPR og personvernrettslige problemstillinger. Hun har LL.M. innen Information and Communication Technology Law ved UiO, og skrev masteroppgave om personvern på arbeidsplassen.

Som påmeldt vil du få tilsendt oppgaver i forkant av kurset, slik at du kan forberede deg. Det vil også bli gitt anledning til å stille spørsmål til Alexander og Karna innen den 19. april. På manuduksjonen vil vi blant annet gjennomgå disse oppgavene og spørsmålene i plenum.

Du vil også få råd om hvordan du kan forberede deg og prestere best mulig på hjemmeeksamen.

Deltakelse er gratis.

Påmeldingen er stengt.

Sørger dere for et forsvarlig arbeidsmiljø?

Sørger dere for et forsvarlig arbeidsmiljø?

Senioradvokatene Renate Iren Heggelund og Ida Brabrand fra vår arbeidslivsavdeling vil i denne praktiske lunsjsamtalen gi deg som leder bedre kunnskap om hvordan du kan sørge for å oppfylle lovens krav til et forsvarlig arbeidsmiljø.

Webinaret er relevant for HR-ansvarlige, personalrådgivere og ledere.

Vi ser nærmere på disse emnene:

  • Hva inngår i arbeidsgivers plikt til å sikre et fullt forsvarlig arbeidsmiljø?
  • Hva er de ulike rollene som inngår i HMS-arbeidet, og hvordan er ansvarsfordelingen mellom disse?
  • Hva kan være relevant HMS-arbeid på den enkelte arbeidsplass?
  • Hvilket regelverk har vi om systematisk oppfølging av HMS-arbeidet?
  • Hvilke konsekvenser kan oppstå som en følge av mangelfullt HMS-arbeid?

Webinaret er gratis (varighet 60 min).

60 minutter før webinarstart vil du motta en e-post med lenke til å delta.

Velkommen til webinar om arbeidsmiljø – vi håper å se deg!

Påmelding til webinaret er nå stengt.

Om foredragsholderne

Senioradvokat Renate Iren Heggelund har spisskompetanse innen arbeidsrett og har erfaring med å bistå både arbeidsgivere og arbeidstakere i ulike rettslige spørsmål, forhandlinger og tvister i arbeidslivet.

Senioradvokat Ida Brabrand jobber som arbeidsrettsadvokat og bistår både i varslingssaker og andre tvister som kan oppstå på arbeidsplassen. Hun er også utdannet journalist ved journalisthøyskolen i Oslo, og har arbeidserfaring som nyhetsjournalist for tv og radio.

Påmelding til webinaret er nå stengt.

Webinar om arbeidsgivers håndtering av personopplysninger

Webinar om arbeidsgivers håndtering av personopplysninger

Har du som arbeidsgiver kontroll på behandlingen av dine ansattes personopplysninger? Vet du hvilke personvernrettigheter de ansatte har eller hvor lenge du kan lagre informasjon i personalmappen?

I dette webinaret ønsker vi å gi deg en oversikt over hva du som arbeidsgiver må ha på plass for å overholde kravene i personvernlovgivningen. Vi vil også se nærmere på flere praktiske spørsmål som kan oppstå i et arbeidsforhold.

Personopplysninger som man håndterer som arbeidsgiver skal behandles i henhold til personvernlovgivningen. Arbeidsgiver skal blant annet ha kontroll på hvilket behov, rettslig grunnlag og formål de har for å behandle personopplysninger. Det er mye som skal på plass, og det forventes at arbeidsgiver har kontroll i alle ledd. Dette krever gode rutiner og oppfølgning. Manglende overholdelse av regelverket vil kunne medføre høye bøter samt kommersiell risiko i form av tap av anseelse, rykte og omsetning.

Vi vil fokusere på arbeidsgivers håndtering av ansattes personopplysninger, og vi vil blant annet belyse følgende:

  • Formål og behandlingsgrunnlag
  • Grunnleggende personvernprinsipper
  • Personvernerklæring
  • Ansattes personvernrettigheter
  • Hva kan lagres i personalmappen?
  • Når har arbeidsgiver en sletteplikt?
  • Hva kan arbeidsgiver publisere om de ansatte?
  • Gjennomføring av arbeidsmiljøundersøkelse
  • Personvern under behandling av varslingssaker
  • Innsyn i arbeidstakers e-post og annet elektronisk lagret materiale
  • Krav til internkontroll og informasjonssikkerhet

Målgruppe

Webinaret passer for arbeidsgivere, ledere, HR-ansvarlige, personalrådgivere og jurister. Webinaret kan også være av interesse for tillitsvalgte og vernetjenesten.

Webinaret er gratis (varighet ca. 60 min)

Velkommen til webinar om arbeidsgivers håndtering av personopplysninger– vi håper å se deg!

Påmelding

Meld deg på ved å klikke på lenken. 60 minutter før webinarstart vil du motta en e-post med lenke til å delta.

Påmelding til webinaret er nå stengt.

Innleie av utenlandske arbeidstakere

Innleie av utenlandske arbeidstakere

Benytter du som arbeidsgiver deg av innleid arbeidskraft fra utlandet? Synes du det er komplisert å finne frem til reglene som gjelder ved slik innleie?

I vårt webinar ønsker vi å gi deg noen hovedknagger som er viktige å huske på når du skal leie inn arbeidskraft fra utlandet. Vi vet at en del norske virksomheter har behov for å leie inn arbeidskraft, og at dette gjerne skjer fra utlandet av ulike årsaker.

Innleie skjer gjerne gjennom vikarbyrå eller annen type virksomhet som stiller arbeidstakere til rådighet. I forbindelse med slik innleie av arbeidskraft fra utlandet er det en del regler og forhold som en norsk innleier må forholde seg til, blant annet for å unngå å komme i ansvar ovenfor myndigheter og/eller den enkelte arbeidstaker. Dette gjelder både innenfor det arbeidsrettslige, men også innenfor det skatterettslige regelverket. Fokuset for webinaret vil være på innleie av arbeidstakere fra utlandet inn til Norge.

I dette webinaret vil vi blant annet belyse følgende;

  • Adgangen til å leie inn arbeidskraft
  • Arbeidsinnleie avgrenset mot underentreprise
  • Den utenlandske arbeidsgivers forpliktelser overfor sine ansatte
  • Innleiers arbeidsrettslige forpliktelser overfor de innleide arbeidstakerne
  • Innleiers forpliktelser som følger av skatt- og avgiftsregelverket
  • Likebehandlingsprinsippet
  • Solidaransvaret ved innleie
  • Rapporteringsforpliktelser
  • Skatt og trygd for innleide arbeidstakere

Dette er et praktisk webinar hvor vi vil gjennomgå de sentrale regler knyttet til innleie av utenlandske arbeidstakere, først og fremst sett fra innleiers ståsted.

Målgruppe

Webinaret passer for arbeidsgivere, ledere, HR-ansvarlige, personalrådgivere og jurister. Det vil være mulighet til å stille spørsmål underveis. Spørsmål blir besvart på slutten av webinaret.

Påmelding

Meld deg på ved å klikke på lenken under. Du mottar en separat bekreftelse med lenke til webinaret.

Påmeldingen er stengt.

P

Om foredragsholderne

Senioradvokat Kristine N. Slotnæs er tilknyttet avdelingen for arbeidsliv. Hun bistår både arbeidsgivere og arbeidstakere innen ulike arbeidsrettslige spørsmål, forhandlinger og tvisteløsning. Kristine bistår norske og internasjonale klienter ved omorganiserings- og nedbemanningsprosesser.

Senioradvokat Christina Østby Holtar er tilknyttet firmaets avdeling for skatt og avgift, og har erfaring fra både offentlig og privat sektor. Christina har jobbet med nasjonal og internasjonal personbeskatning siden 2010, og med global mobility siden 2012, hvor hun har arbeidet med norske og utenlandske selskaper som sender arbeidstakere over landegrensene.

Håndtering av varslingssaker

Håndtering av varslingssaker

Brækhus Advokatfirma har bistått mange arbeidsgivere de siste årene i omfattende varslingssaker. Vi ser at mobbing, trakassering og andre kritikkverdige forhold dessverre skjer på mange arbeidsplasser. Når noen varsler om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen er det viktig at arbeidsgiver reagerer på riktig måte fra starten av. Det er mye som skal huskes på, både i den innledende fasen etter et innkommet varsel og i håndteringen på lengre sikt.

For deg som har personalansvar, enten som daglig leder eller HR-ansvarlig er det nødvendig å kjenne hovedinnholdet i varslingsreglene. Du bør også sørge for at din virksomhet oppfyller lovens krav når det gjelder håndteringen av selve varselet. Under denne lunsjsamtalen vil våre senioradvokater gå gjennom de nye varslingsreglene som trådte i kraft 1. januar 2020. Vi forklarer også hvordan du kan etablere trygge varslingsrutiner i din virksomhet. Vi vil også se nærmere på følgende temaer:

  • Hvilke forpliktelser har du som arbeidsgiver til å legge til rette for varsling?
  • Hva er de vanligste feilene arbeidsgiveren gjør?
  • Hvordan følger man opp varslerne?
  • Hvordan følger man opp det som det varsles om?
  • Hvor langt strekker undersøkelsesplikten seg?
  • Hva innebærer vernet mot gjengjeldelse?
  • Hvilke saksbehandlingsprinsipper skal ligge til grunn ved håndtering av et varsel?

Målgruppe

Webinaret passer for arbeidsgivere, ledere, HR-ansvarlige, personalrådgivere og jurister. Det vil være mulighet til å stille spørsmål underveis. Spørsmål blir besvart på slutten av webinaret.

Webinaret er gratis (varighet ca. 60 min)

Påmelding

Meld deg på ved å klikke på lenken under. Du mottar en separat bekreftelse med lenke til webinaret.

Påmelding til webinaret er stengt.

Om foredragsholderne

Senioradvokat Renate Iren Heggelund har jobbet med arbeidsrett siden 2006. Hun har jobbet med flere kompliserte varslingssaker gjennom sin tidligere stilling som administrasjonssjef. Renate har forelest om varsling på en rekke 40-timers kurs for ledere, tillitsvalgte og verneombud. Heggelund har også utdanning fra BI i personalledelse og situasjonsbestemt ledelse.

Senioradvokat Ida Brabrand bistår både næringsklienter og privatpersoner i varslingssaker og andre tvister som kan oppstå på arbeidsplassen. Brabrand har flere års erfaring fra prosedyre for domstolen og holder jevnlig eksterne kurs. Ida er i tillegg til å være advokat også utdannet journalist ved Journalisthøyskolen i Oslo.