Likelønnsdirektivet – direktivet og norsk lovgivning

Likelønnsdirektivet – direktivet og norsk lovgivning

EU har gjennom Likelønnsdirektivet introdusert nye regler og håndhevingsverktøy for å motvirke lønnsforskjeller mellom kjønnene. Selv om norske arbeidsgivere allerede er bundet av likestillings- og diskrimineringsloven, som blant annet krever at de jobber aktivt med og rapporterer om lønn og arbeidsvilkår, vil direktivet medføre mer omfattende krav til både rutiner og rapportering.

Regjeringen har uttalt at åpenhet om lønn gir arbeidstager mulighet for å oppdage og bevise mulig forskjellsbehandling basert på kjønn. Kartlegging av lønn vil samtidig kunne synliggjøre eventuelle skjevheter i lønnssystemer og jobbklassifisering – hvilket igjen vil kunne øke bevisstheten og stimulere debatten om årsaken til strukturelle lønnsforskjeller mellom kvinner og menn. Regjeringen mener derfor at åpenhet om lønn vil kunne forbedre virksomhetenes likestillingspolitikk, og fremme tettere samarbeid mellom arbeidsgiver- og arbeidstakerrepresentanter.

Det er vesentlig å understreke at direktivet ikke forbyr ulik lønn dersom forskjellene bygger på saklige, kjønnsnøytrale og objektive vurderinger. Derimot skjerpes kravene til å sikre at lønnsfastsettelsen ikke påvirkes av kjønn, og arbeidsgivere må være mer bevisste på hvordan lønn bestemmes.

Rapporteringsplikten etter likestillings- og diskrimineringsloven gjelder for virksomheter med mer enn 50 ansatte. Direktivet setter grensen ved over 100 ansatte, og kravene skjerpes ytterligere for større virksomheter. Medlemslandene kan likevel velge å innføre strengere rapporteringskrav enn det som følger av direktivet.

Direktivet er vurdert som relevant for EØS-området og skal implementeres i Norge. Fristen for å innføre reglene er satt til 7. juni 2026, mens rapporteringsplikten trer i kraft fra juni 2027. Siden hvert land kan velge strengere regler enn det som er fastsatt i direktivet, er det fortsatt usikkert hvordan de norske bestemmelsene vil utformes, men det er sannsynlig at de vil ligge tett opp mot direktivets innhold.

Endringer i arbeidsgivers ansvar – hva blir nytt?

Likelønnsdirektivet bringer med seg flere nye og skjerpede krav sammenlignet med dagens norske regelverk:

  • Forenklet vurdering av arbeid: Direktivet legger opp til en enklere prosess for å avgjøre hva som regnes som likt arbeid. Arbeidsgiver skal i vurderingen ta utgangspunkt i objektive faktorer som kompetanse, ansvar, ansiennitet, utdannelse, kvantitativ innsats og arbeidsmiljø. Lønnsbegrepet utvides til å inkludere alle former for godtgjørelse, også bonuser, overtid og pensjon. Likt arbeid skal som utgangspunkt ha lik lønn, men det kan likevel være relevant å differensiere mellom arbeidstakere som har variasjon i de objektive faktorene.
  • Ulike kvalifikasjoner kan lønnes ulikt: Likelønnskravet betyr at lønnen skal være basert på kjønnsnøytrale kriterier som erfaring og kvalifikasjoner, dermed er det tillatt med lønnsforskjeller som følger av slike forskjeller i kvalifikasjoner. Det er lov å gi høyere lønn til en med lengre erfaring enn en som har kortere erfaring. Det er kun ulovlig dersom lønnsforskjellen skyldes diskriminerende årsaker som eksempelvis kjønn, etnisitet eller religion.
  • Mer innsyn og transparens: Alle ansatte vil få rett til å se både egen lønn og gjennomsnittslønn fordelt på kjønn innen samme stillingskategori, uavhengig av mistanke om diskriminering. Denne informasjonen skal dermed være åpen for alle ansatte. Arbeidsgivere må også gjøre kriterier for lønnsfastsettelse og lønnsutvikling lett tilgjengelig, og ansatte skal ikke forsøkes hindret i å dele informasjon om egen lønn.
  • Bedre rutiner: Virksomheten må påbegynne arbeidet med å analysere og dokumentere lønnskriteriene i virksomheten, og kategorisere hvilke stillinger som innebærer likt arbeid eller arbeid av lik verdi. Virksomheten må tydelig kunne begrunne lønnsforskjeller basert på saklige forhold som eksempelvis arbeidsoppgaver, ansiennitet, arbeidserfaring og kompetanse.
  • Åpenhet ved ansettelser: Direktivet krever at arbeidsgivere opplyser om startlønn eller lønnsspenn for utlyste stillinger, for eksempel i stillingsannonser eller før intervju. Det blir ikke lenger tillatt å spørre om eller innhente opplysninger om kandidatens nåværende eller tidligere lønn.
  • Strengere rapporteringskrav: Direktivet innebærer rapportering til et eget offentlig organ, og det forventes at reglene vil bli håndhevet strengere enn i dag. Det stilles også større krav til detaljer og omfanget av informasjonen som skal rapporteres.
  • Ikke tilbakevirkende: Innføring av direktivet kan ikke føre til at arbeidsgivere får plikt til å etterbetale lønn tilbake i tid. Men direktivet kan medføre at ansatte må justeres opp i lønn for å komme på samme nivå som kollegaer med like oppgaver, erfaring og kompetanse.
     

Les mer: Brækhus’ ekspertise innen arbeidsrett

Tiltak virksomheter bør iverksette allerede nå

Selv om det fortsatt er uklart hvordan de norske reglene vil bli utformet, bør virksomheter likevel starte forberedelsene til Likelønnsdirektivet. Det er lurt å gjennomgå eksisterende rutiner for lønnsfastsettelse og vurdere om disse er i tråd med de kommende kravene. Likelønnsdirektivet vil ikke gjøre det ulovlig å ha lønnsforskjeller, men virksomhetene må kunne forklare og dokumentere grunnlaget for eventuelle forskjeller, og sikre at forskjellene ikke skyldes kjønn eller andre diskriminerende eller subjektive forhold.

Rekrutteringsprosesser må også tilpasses. Lønnsinformasjon skal oppgis i stillingsannonser eller på annen måte i forbindelse med ansettelser, og det vil ikke lenger være lov å spørre om nåværende eller tidligere lønn ved ansettelse. HR, ledere og andre som jobber med rekruttering må derfor få opplæring slik at de ikke spør om nåværende lønn eller lønnshistorikk under ansettelsesprosessen.

Virksomheten bør forberede seg på å oppdatere personalhåndbok og lignende dokumenter, slik at ansatte får klar informasjon om sine rettigheter etter Likelønnsdirektivet. Det bør etableres rutiner for hvordan henvendelser om lønnsnivå skal håndteres, og det kan være hensiktsmessig å lage maler for informasjon om kriterier for lønnsfastsettelse og lønnsutvikling. Disse dokumentene skal være tilgjengelig for alle ansatte.

Selv om rapporteringspliktene tidligst trer i kraft fra 2027, kan virksomhetene allerede nå begynne arbeidet med å utarbeide og tilpasse retningslinjer og rutiner for lønnsrapportering. Dette bør gjøres i samarbeid med tillitsvalgte.

Trenger du hjelp? Ta kontakt med oss i dag.

Fyll inn skjemaet eller ta direkte kontakt med oss.

This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Navn*

Prøvetid er en mulighet for både arbeidsgiver og arbeidstaker

prøvetid

Prøvetid er en mulighet for både arbeidsgiver og arbeidstaker

Svært mange arbeidsgivere tror feilaktig at prøvetid er det samme som en midlertidig ansettelse. Det stemmer ikke. Utgangspunktet er at alle ansettelser er faste fra første dag, med mindre man har hjemmel i lov til å avtale noe annet.

Prøvetid kan være en gavepakke til arbeidsgiver, så lenge man vet hva prøvetid faktisk innebærer og hvordan den brukes riktig.

Prøvetid er ikke en midlertidig ansettelse, det er en lovfestet rett for arbeidsgiver til å vurdere om arbeidstaker passer i stillingen etter andre og flere kriterier enn senere i ansettelsesforholdet. Alle ansettelser er som utgangspunkt faste. Det betyr at alle ansatte er fast ansatte fra første stund, om man ikke oppfyller et av unntakene i arbeidsmiljøloven.

Midlertidige ansettelser er kun lov i et fåtall tilfeller, som alle er listet opp i arbeidsmiljøloven. Om arbeidsforholdet ikke faller inn under et slikt tilfelle, f.eks. vikariat for en navngitt person, er ansettelsen fast selv om man har forsøkt å avtale noe annet. En fast ansettelse løper videre fra ansettelsestidspunktet og inntil det sies opp av en av partene.

Hva er prøvetid?

Prøvetid en lovfestet rett for arbeidsgiver til å vurdere tre konkrete forhold hos den ansatte:

  • faglig dyktighet
  • tilpasning til arbeidet
  • pålitelighet

Disse tre kvalitative elementene brukes for å vurdere om ansettelsen er riktig. Det kreves fortsatt saklig grunn ved en oppsigelse, men terskelen er noe lavere i prøvetiden enn senere i arbeidsforholdet.

Det er viktig at prøvetiden ikke reduseres til en passiv observasjonsperiode. Arbeidstaker skal få konkrete tilbakemeldinger, klare instrukser, og tydelige mål.

Prøvetiden er ikke ment å være en «oppvarming» til den virkelige jobben. Den er en avgrenset periode hvor medarbeideren skal vise at vedkommende mestrer arbeidsoppgavene, passer inn i kulturen i bedriften, og kan innrette seg etter de instruksjoner som gis. Samtidig er prøvetiden også et halvår hvor arbeidsgiver skal vise at det er den arbeidsplassen de har lovet, som engasjerer seg i medarbeiderne sine, at det er nok og riktige arbeidsoppgaver, og at det tydelig hvilke krav og forventinger som stilles.

Les mer: Oppsigelse i prøvetid

En gjensidig angrefrist

Prøvetid er i realiteten en angrerett.

Med god planlegging og god oppfølging i prøvetid, reduseres risikoen for feilansettelser betydelig. For arbeidsgiver gir prøvetiden rom til å teste ut arbeidstakere de er usikre på, eller som de ønsker å gi en sjanse på tross av at noe ikke matcher helt. Så lenge man dokumenterer hva som er avtalt, hvilke mål som er satt, hvilke tilbakemeldinger som er gitt og hva man har gjort for å gi arbeidstaker de beste forutsetninger for å lykkes, utgjør prøvetiden en reell angremulighet.

Det er en mulighet for begge parter til å trekke seg dersom det viser seg at arbeidsforholdet ikke er den matchen man trodde det skulle være. Det er viktig å ha med seg at et arbeidsforhold, som alle andre forhold, er betinget av at begge parter trives og utvikler seg.

Våre viktigste råd før tiltredelse er; Gjør grunnarbeidet godt!

  • Stillingsannonse: Vær konkret og tydelig, unngå buzzwords.
  • Test, test og atter test: Benytt intervjuet til å teste vedkommendes kompetanse, bruk prøvetiden til å fortsette testingen.
  • Onboardingsplan: Lag en strategi for å bli kjent, og for å introdusere arbeidstaker til selskapet og oppgavene. Vær mer enn tydelig på hvilke forventninger som stilles.

De viktigste rådene for prøvetiden

  • Tilbakemeldinger: Følg opp med formelle møter, og gi tydelige og ærlige beskjeder.
  • Dokumentasjon: Ha skriftlig dokumentasjon for arbeidstakers prestasjoner og de instrukser, tilbakemeldinger og beskjeder som er gitt. Oppsummer samtaler i en e-post.
  • Samarbeid: Planlegg aktiviteter som fremmer arbeidsgivers forventninger og arbeidstakers forbedringspunkter.

Oppsummering

Prøvetid er en viktig periode for å sikre at både arbeidsgiver og arbeidstaker er fornøyde med ansettelsen. Når prøvetiden brukes riktig, gir den begge parter en reell mulighet til å vurdere om arbeidsforholdet skal fortsette. Nøkkelen til en vellykket prøvetid er tydelighet, struktur og dokumentasjon.

Les mer: Brækhus’ ekspertise innen arbeidsrett

Trenger du hjelp, eller har spørsmål om prøvetid?

Fyll ut skjemaet under eller ta direkte kontakt med våre arbeidsrettsadvokater.

This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Navn*

Er bedriften din klar for Arbeidstilsynets kontroll?

Arbeidsrett09. sep2025

Er bedriften din klar for Arbeidstilsynets kontroll?

Arbeidstilsynet følger bygge- og anleggsbransjen tett. På vårt webinar 9. september får du vite hva Arbeidstilsynet ser etter og hvordan du stiller forberedt.

Er bedriften din klar for Arbeidstilsynets kontroll?

Bygg- og anleggsbransjen er under tett oppfølging fra Arbeidstilsynet. Med fokus på HMS, avdekning av arbeidslivskriminalitet og byggherreforskriften er det viktig å være godt forberedt. Vet du hva Arbeidstilsynet ser etter – og hva som kreves for å være i samsvar med regelverket? Vi hjelper deg å få kontroll på alt du må vite.

På dette webinaret får du en praktisk og konkret oversikt over:

  • Det du må vite
  • Hvordan du får kontroll
  • Hva du gjør når tilsynet kommer
  • Hva du kan gjøre hvis du likevel ikke hadde full kontroll

Invester 60 minutter som en forsikring mot de konsekvensene et uvarslet tilsyn kan gi.

Arrangementet passer for ledere og HR-ansvarlige i bedrifter som opererer i bygg- og anleggsbransjen.

Få faglig påfyll fra våre erfarne arbeidsrettsadvokater Kristine N. Slotnæs og Inger Johanne Heggdal. Du vil få anledning til å stille spørsmål underveis i webinaret.

Dato: 9. september
Tid: kl. 09.00-10.00
Sted: Digitalt

Påmeldingsfristen for dette arrangementet har utløpt. Ta kontakt oss for å se opptak av webinaret.

Slik forbereder du deg på tilsyn fra Arbeidstilsynet

Tilsyn fra areidstilsynet

Slik forbereder du deg på tilsyn fra Arbeidstilsynet

Her får du konkrete råd til hvordan du kan forberede deg på tilsyn fra Arbeidstilsynet – enten det gjelder varslede tilsyn, uanmeldte tilsyn eller dokumenttilsyn. 

Skrevet av Inger Johanne Heggdal og trainee Anne Harris-Christensen.

Arbeidstilsynet har økt tilstedeværelsen sin i 2025, og har allerede gjennomført over 600 tilsyn denne våren. For mange virksomheter er et tilsyn en stressende opplevelse, men med riktig forberedelse kan du unngå unødvendige sanksjoner og kostnader.

Dette spør Arbeidstilsynet om ved tilsyn

Er du forberedt på tilsyn fra Arbeidstilsynet?

Vi har laget en praktisk guide med de vanligste spørsmålene Arbeidstilsynet stiller under tilsyn, slik at du kan være ett skritt foran.

Kontakt oss

Har du spørsmål om Arbeidstilsynets kontroller eller behøver bistand? Ta kontakt med oss i dag.

Les mer: Brækhus’ ekspertise innen arbeidsrett.

This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Navn*

Kontakt

Alt du må vite om feriepenger, feriedager og rettigheter i ferien

feriepenger feriedager rettigheter i ferien

Alt du må vite om feriepenger, feriedager og rettigheter i ferien

Ferie og feriepenger skaper forvirring hvert år: Hvorfor trekkes du i lønn? Når har du krav på ferie? Hvor mange feriedager har du egentlig? Her får du en enkel forklaring på reglene i ferieloven – og svar på de vanligste spørsmålene arbeidstakere har.

Like vanlig som at juni er feriepengemåneden for de aller fleste arbeidstakere, er spørsmål om trekk i lønn, rett til ferie og når ferien skal være planlagt.

Ferieloven ligger til grunn for hva arbeidstaker har krav på, og hvilke regler arbeidsgiver må følge. Og selv om ferieloven er ganske kort og enkel, kan den være vanskelig å forklare i praksis. Arbeidsgiver kan tilby bedre ferieordninger enn loven, men det er ikke lov å fravike lovens minstekrav. Under finner du en oversikt over de vanligste spørsmålene vi erfarer at arbeidsgivere får. Du kan bruke denne oversikten til å svare egne ansatte når de har spørsmål, eller som en forklaring i virksomhetens informasjonskanal.

Det er viktig å huske at feriedager og feriepenger er uavhengige av hverandre. Arbeidstaker har krav på feriedager selv om hun ikke har opptjent feriepenger. På samme måte har arbeidstaker rett på utbetaling av feriepenger selv om feriedagene ikke er avviklet.

Les mer: Informasjonen i denne artikkelen finner du også i ferieloven.

Kontakt oss

Har du fortsatt spørsmål om feriepenger, feriedager og rettigheter i ferien? Ta kontakt med oss i dag.

Les mer: Brækhus’ ekspertise innen arbeidsrett.

This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Navn*

Nedbemanning og omorganisering – perfekt prosess på 8 minutter

Arbeidsrett18. jun2025

Nedbemanning og omorganisering – perfekt prosess på 8 minutter



Omstilling kan være både ønskelig og helt nødvendig. Men én ting er sikkert: Skal det gjøres, må det gjøres riktig.

Onsdag 18. juni kl. 08:30 inviterer vi til en lynrask og praktisk morgenseanse i Kunnskapstrappa på Rebel, der advokat og arbeidsrettsekspert Inger Johanne Heggdal gir deg en effektiv 15-minutters innføring i nedbemanning og omorganisering.

Du får:

  • Oversikt over de viktigste stegene i prosessen
  • Innsikt i vanlige fallgruver – og hvordan du unngår dem
  • Konkrete tips du bør kjenne til før du tenker tanken om å starte en slik prosess

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Vi serverer kaffe og ferskpresset jus.

Sted: Rebel, Universitetsgata 2, 0164 Oslo

Velkommen!

Arbeidstilsynet utvider kontrollen av serveringssteder – er du klar?

Arbeidsrett05. jun2025

Arbeidstilsynet utvider kontrollen av serveringssteder – er du klar?

Arbeidstilsynet har varslet at de vil øke tilsynene med serverings- og overnattingsvirksomheter. Når tilsynet kommer, må alt være på plass for å unngå bøter og i verste fall stenging.

kl. 08:30 – 10:00
Brækhus Advokatfirma, Roald Amundsens gate 6
05
jun
Er du forberedt på Arbeidstilsynets kontroller?

Arbeidstilsynet trapper opp kontrollene i serverings- og overnattingsbransjen. Vet du hva de ser etter – og hva som kreves for å være i samsvar med regelverket? Vi hjelper deg å få kontroll på alt du må vite.

På dette frokostseminaret får du en praktisk og konkret oversikt over:

  • Det du må vite
  • Hvordan du får kontroll
  • Hva du gjør når tilsynet kommer
  • Hva du kan gjøre hvis du likevel ikke hadde full kontroll

Invester 90 minutter som en forsikring mot de konsekvensene et uvarslet tilsyn kan gi.

Arrangementet passer for ledere og HR-ansvarlige i serverings- og overnattingsbransjen, samt rådgivere og andre som jobber med arbeidsrett og HMS.

Få faglig påfyll fra våre erfarne arbeidsrettsadvokater Kristine Slotnæs og Inger Johanne Heggdal. Du vil få anledning til å stille spørsmål, det er gratis og du får frokost.

Meld deg på her

Ferskpressa juss: Er det andre veier til gratis overtid enn å bryte loven?

Arbeidsrett21. mai2025

Ferskpressa juss: Er det andre veier til gratis overtid enn å bryte loven?

Særlig uavhengig stilling brukes ofte for å unngå diskusjoner om overtidsbetaling, men gir ansatte rettigheter som ikke alltid gagner arbeidsgiver. Inger Johanne Heggdal forklarer hvordan du får mest mulig ut av fastlønnen – uten lovbrudd og anarki.

kl. 07:30 – 07:45
Rebel, Universitetsgata 2, Oslo
21
mai

Er «særlig uavhengig stilling» en smart vei til gratis overtid – eller en juridisk felle for arbeidsgiver? Stillingskategorien brukes ofte for å slippe unna overtid, men gir ansatte rettigheter mange overser.

Inger Johanne Heggdal fra Brækhus advokatfirma forklarer på 15 kjappe minutter hvordan du kan få mest mulig arbeidstid ut av fastlønnen – og hvilke lovlige veier som finnes til fleksibilitet uten å havne i gråsonen.

Gratis og åpent for alle. Start dagen med en konsentrert dose jusspåfyll – ferskt, presist og rett på sak!

Arbeidsgivers plikter overfor småbarnsforeldre

Arbeidsgivers plikter overfor småbarnsforeldre

Foreldrepermisjon og småbarnsperioden kan være utfordrende for mange arbeidsgivere. Norske lover pålegger arbeidsgivere å tilrettelegge for ansatte med små barn. Med gode rutiner, tidlig dialog og samarbeid kan man finne smidige løsninger som fungerer for både arbeidsgiver og arbeidstaker. Her får du en oversikt over de viktigste rettighetene og pliktene du bør kjenne til.

Rettigheter ved foreldrepermisjon 

Småbarnsforeldre har flere lovfestede rettigheter. Som arbeidsgiver bør du være oppmerksom på følgende: 

  • Permisjon for far/medmor ved fødsel: Far eller medmor har rett til to uker permisjon for å bistå mor. Dersom foreldrene ikke bor sammen, kan en annen person bistå moren. Dette kan medføre behov for fleksibel bemanning og vikarordninger, spesielt ved uforutsett fravær. 
  • Permisjon for mor før og etter fødsel: Mor kan ta tre uker permisjon før fødsel, og skal ha de første seks ukene etter fødselen. Ubrukte uker før fødsel kan ikke tas ut etterpå. For arbeidsgiver gir dette forutsigbarhet, men det er viktig å avklare permisjonsperiodene tidlig. 
  • Foreldrepermisjon: Foreldrene har rett til permisjon i til sammen tolv måneder. I tillegg har hver av foreldrene rett til ytterligere permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel, uavhengig av foreldrepenger. Dette kan kreve langsiktig planlegging og midlertidige ansettelser for å ivareta arbeidsoppgaver. 
  • Foreldrepenger: Foreldrene kan motta foreldrepenger i 49 eller 61 uker og én dag, avhengig av om de velger full eller redusert lønn (80%). Av disse ukene er 15 forbeholdt far/medmor og 15 forbeholdt mor. De 3+6 ukene nevnt over er inkludert i mors 15 uker. Arbeidsgiver må ha rutiner for rapportering og refusjon fra NAV. 
  • Fars rett til foreldrepenger: Avhenger av at mor er i arbeid eller studerer. Hvis ikke, har far likevel rett til foreldrepenger i 10 uker. Dette kan påvirke bemanningsplaner og krever fleksibilitet. 
  • Ammefri: Kvinner som ammer kan kreve nødvendig fri. Arbeidsgiver skal betale lønn for inntil én time per dag det første leveåret. Dette kan påvirke arbeidstidsplaner og krever gode rutiner for registrering. 
  • Permisjon ved barns sykdom: Arbeidstakere med omsorg for barn har rett til permisjon ved nødvendig tilsyn, legeundersøkelse eller oppfølging ved sykdom. Arbeidsgiver bør ha fleksible bemanningsløsninger og vikarer tilgjengelig. 

Redusert arbeidstid 

Småbarnsforeldre kan ha rett til redusert arbeidstid etter endt permisjon, forutsatt at dette ikke medfører vesentlig ulempe for virksomheten. 

  • Vilkår: Arbeidstakeren må ha helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner. Behov for mer tid med små barn regnes som en vektig grunn, særlig for foreldre med barn under 10 år. 
  • Vurdering av ulempe: Hva som er en vesentlig ulempe for virksomheten vurderes konkret. Eksempler kan være fastsatte åpningstider, økonomiske hensyn, eller utfordringer med turnusplaner. Dokumentasjon av vurderinger er viktig. 
  • Avtale: Ordninger om redusert arbeidstid bør avtales skriftlig for å unngå misforståelser og sikre forutsigbarhet. 

Tilretteleggingsplikt 

Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge for ansatte med små barn. God dialog kan redusere behovet for redusert arbeidstid og permisjoner. 

Eksempler på tilrettelegging: 

  • Ammerom, lekerom eller lignende fasiliteter 
  • Hjemmekontor 
  • Fleksibel arbeidstid 
  • Avspasering 

Tilrettelegging kan medføre ekstra kostnader eller organisatoriske endringer. Arbeidsgiver bør vurdere hvilke tiltak som er hensiktsmessige og økonomisk forsvarlige, og ha dialog med den ansatte om hvilke løsninger som fungerer best for begge parter. 

Arbeidsgiver kan forvente at arbeidstaker også bidrar til å redusere utfordringer og kostnader for virksomheten. Partene bør sammen finne aktuelle tiltak gjennom åpen og konstruktiv dialog, både før og under småbarnsperioden. 

Oppsummering 

Det finnes gode løsninger som ivaretar både arbeidstakers og arbeidsgivers behov. Nøkkelen er å være forberedt og ha en god dialog. 

Les mer: Brækhus’ ekspertise innen arbeidsrett

*

Har du spørsmål eller ønsker en vurdering av din situasjon?

Fyll inn skjema eller ta direkte kontakt med oss i dag.

This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Navn*