Redegjørelse etter åpenhetsloven for Brækhus Advokatfirma DA

Brækhus Advokatfirma DA er et norsk advokatfirma med totalt 79 ansatte og partnere. Selskapet er heleid av selskapets partnere. Brækhus Advokatfirma DA er omfattet av åpenhetsloven. Loven ble vedtatt i Stortinget 10. juni 2021 og trådte i kraft 1. juli 2022. Loven stiller strenge krav til virksomheters åpenhet om og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Loven krever at virksomheter av en viss størrelse gjør egne aktsomhetsvurderinger knyttet til grunnleggende menneskerettigheter og arbeidsforhold. Ifølge åpenhetsloven skal:

«aktsomhetsvurderingene utføres regelmessig og stå i forhold til virksomhetens størrelse, virksomhetens art, konteksten virksomheten finner sted innenfor, og alvorlighetsgraden av og sannsynligheten for negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.»

Vi er forpliktet til å offentliggjøre en redegjørelse for våre gjennomførte aktsomhetsvurderinger, samt besvare eventuelle krav om innsyn og informasjon fra media og allmennheten for øvrig. I henhold til åpenhetsloven § 5 første ledd (bokstav a, b og c) publiseres her vår redegjørelse for de aktsomhetsvurderinger som vi har foretatt for vår virksomhet for aktivitet i tidsrommet 01.07.22 til 30.06.23.

Som advokatfirma der fokus på lover og regler er en naturlig del av hverdagen opplever vi et spesielt ansvar for å bidra til at åpenhetsloven følges, herunder sørge for etterlevelse av menneskerettigheter og bidra til anstendige arbeidsforhold i alle ledd i vår virksomhet. Vi har fokusert på kravet til anstendige arbeidsforhold i egen virksomhet, hos forretningsforbindelser og i våre leverandørkjeder. 

Når det gjelder våre egne ansatte har vi et kontinuerlig fokus på å følge arbeidsmiljølovens krav til et forsvarlig arbeidsmiljø, både hva gjelder det fysiske miljøet på arbeidsplassen og kravene til et godt psykososialt miljø. Våre medarbeidere er gjort kjent med våre interne varslingsrutiner og det gjennomføres jevnlige medarbeidersamtaler som sikrer etterlevelse av HMS-reglene og stimulerer til aktiv medvirkning fra våre ansatte. Administrasjonen har bl.a. stort fokus på oppfølging av sykefravær og overtidsarbeid. 

Brækhus tilstreber å ha konkurransedyktige betingelser for alle sine ansatte. 

Vår ivaretakelse av åpenhetsloven gjennomføres i tråd med OECDs metode for aktsomhetsvurderinger i et ansvarlig næringsliv. Brækhus Advokatfirma kartlegger alle sine leverandører, samarbeidspartnere og forretningsforbindelser. Våre leverandører, forretnings- og samarbeidspartnere skal respektere grunnleggende krav til menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter og miljø.

I en analyse av våre leverandører, forretnings- og samarbeidspartnere har vi delt disse inn i ulike risikonivåer. I de tilfeller der vi kan ha grunn til å stille spørsmål ved om kravene i åpenhetsloven er fulgt vil vi ha en aktiv og kritisk tilnærming for å avklare de forhold som vi ønsker nærmere redegjort for. Etter en gjennomgang av våre leverandører vil dette kunne gjelde eksempelvis våre kontraktsparter innenfor renholdsbransjen. Arrangører av større begivenheter for firmaet som julebord, større selskaper og firmareiser i inn- og utland vil være under løpende vurdering med fokus på forpliktelsene og kravene etter åpenhetsloven. Dersom slike leverandører på forespørsel fra oss ikke kan dokumentere at eksempelvis kravene til anstendige arbeidsforhold blir fulgt, vil dette for Brækhus være en avgjørende mangel ved den tjeneste som tilbys. Resultatet vil være at kontrakt ikke kan inngås. Vi følger med i nyhetsbildet i inn- og utland, og har til enhver tid en kritisk innfallsvinkel til hvilke leverandører som vi kjøper tjenester av. 

Ta kontakt med assosiert partner Ida Brabrand via e-post brabrand@braekhus.no dersom du har spørsmål til vår etterlevelse av åpenhetsloven. 

Publiseringsdato: 30.06.23