ESA har godkjent rederiskatteordningen for en ny periode

Den særlige skatteordningen for rederiene er nå godkjent av EFTAs overvåkningsorgan (ESA) for en ny 10-årsperiode, fra 1. januar 2018 til 31. desember 2027.

Godkjenningen innebærer at eksisterende regelverk kan videreføres med noen unntak. På bakgrunn av prosessen med ESA og for å sikre at ordningen er i samsvar med EØS-regelverket, har Finansdepartementet varslet at de i løpet av våren 2018 vil foreslå noen lovendringer:

  • Utleie av fartøyer på bareboat-vilkår begrenses til 40 prosent av total tonnasje i konsernet. Bareboat-kontraktene kan ikke være «finansielle». En bareboat-charter er finansiell blant annet dersom det er sannsynlig at innleier eller en tredjepart vil overta fartøyet på andre vilkår enn markedsvilkår i løpet av eller etter utløpet av leieperioden.
  • Virksomheter med offshore-fartøyer kan velge en alternativ begrensningsregel for bareboat-utleie, slik at maksimalt 50 prosent av tonnasjen i konsernet kan leies ut på bareboat-vilkår, at leieperioden kan være maksimalt 5 år (+ 3 års forlengelse), og at strategisk management må skje fra EØS-området.
  • Innleie på time charter- og voyage charter-vilkår av fartøyer som ikke er registrert i et EØS-land begrenses til 90 prosent av total tonnasje i konsernet.
  • Begrensningene for utleie og innleie skal i hovedregelen ikke gjelde for allerede inngåtte kontrakter.
  • Fartøyer uten eget fremdriftsmaskineri (lektere) skal ikke være tillatt i ordningen dersom de vesentlig går i fart på innsjøer og elver. Videre må slike fartøyer være EØS-registrerte og ha en bruttotonnasje på minst 1 000 bruttoregistertonn.

ESA har godkjent at det kan etableres en overgangsordning, slik at rederiene gis frist frem til og med 31. oktober 2018 for å tilpasse seg de nye kravene for bareboat-utleie og kravene om EØS-registrering og bruttotonnasje på minst 1 000 bruttoregistertonn for lektere uten eget fremdriftsmaskineri.

ESA har også godkjent utvidelse av rederiskatteordningen til å omfatte visse nye typer vindmøllefartøyer. Utvidelsen ble vedtatt i 2016 med virkning fra 1. januar 2017.

Sammenhenger

Videreføringen av rederiskatteordningen er naturligvis godt nytt for den maritime sektoren i Norge. Innstrammingene i ordningen kan ved første øyekast synes vesentlige, men inngår i en trend som samkjører norske rederiskatteordningen med regler i land det er naturlig å sammenligne seg med. Ser man på åpningen for Bareboat-utleie i NIS samt endringene som har kommet og vil komme i forbindelse med BEPS så demper dette det umiddelbare inntrykket av innstramming man kan få ved første øyekast. Etter vår mening vil endringene i første rekke ramme tilrettelagte strukturer ifm «sale-leaseback», «split contract» og lignende, og hvor slike strukturer uansett fort ville blitt rammet av de ventede BEPS endringene.